Pànxing Pirineus

El Rec de Bajanda i el Congost de l’Angust

Cerdanya Pirineus
El Congost de l'Angust
Itinerari en un indret molt poc conegut, de grans contrastos i d’espectaculars vistes, en el cor de l’Alta Cerdanya, a redós del castell de Llívia i avantsala del canvi de morfologia de la plana ceretana -que correspon a la Baixa Cerdanya-, i la successió d’altiplans i turons esglaonats que trobem fins als confins de l’Alta Cerdanya, al Coll de la Perxa. L’altiplà que ens condueix cap al capdamunt de la Baga de les Deveses hi juga com a talaia central i privilegiada, en una ruta en la qual la solitud pot ser companya de viatge. La ruta transcorre per un bocí del Camí de Sant Jaume, té espectaculars i progressives vistes i canvis de paisatge, junt amb unes panoràmiques de 360º, amb els principals cims de la Cerdanya a l’horitzó. I com no, l’aigua, on la nostra comarca té, de bell antuvi, una tradicional cultura en el seu ús i aprofitament.

Anirem des de Llívia fins a Estavar i continuarem en vehicle fins a Bajanda, deixant aquest entre els carrer Pompeu Fabra i el camí de Callastres. Deixarem aquest carrer del camí de Callastres a la nostra esquerra per agafar un corriol estret que surt a la seva dreta, sota el qual hi ha una petita bassa, i que remunta fins a sortir a un camí forestal que, a la seva dreta, porta cap al mas de Callastre. En aquest punt, agafarem un corriol que surt cap a l’esquerra i on podrem anar remuntant per la carena i anar guanyant altitud per agafar el Camí de Sant Jaume a Cerdanya direcció nord, o fer una petita i frescal variant acostant-nos una miqueta més cap al torrent de la Menua -a l’esquerra-, remuntar-lo per la línia d’arbres del fons de la vall i anar a cercar el camí de Sant Jaume més amunt, ja en espai obert, anant a cercar l’altiplà a la nostra dreta.

Seguim la pista cap a nord cap al capdamunt dels Plans Balladors, on va a desembocar a una altra pista, que agafarem cap a la nostra esquerra, fins a arribar a Sant Vicenç de Portolers, on trobarem un plafó informatiu del Camí de Sant Jaume a Cerdanya.

En aquest punt agafarem el camí dels Estivers, que direcció nord-est va a parar al pont del Tren Groc de Cerdanya, al qual ens podrem acostar i creuar tot veient les casetes del tren, per tornar a recular una mica i anar a cercar el congost de l’Angust tot fent el descens del riu de mateix nom creuant-lo a dreta i a esquerra -seguint el corriolet que el fa practicable-, fins a arribar a una pista en el punt de la Costa de Sant Vicenç.

En aquest punt -cruïlla de direccions- agafarem la de l’esquerra -Callestres- que ens porta de bell nou fins a Bajanda, tot gaudint de la troballa de l’espectacular congost de l’Angust, del qual pren l’aigua el Rec de Bajanda. A la sortida del congost, la pista segueix el rec, girant cap a l’esquerra fins a arribar al capdamunt de Bajanda, on deixa la pista per davallar cap al poble. Uns metres més enllà, agafarem una pista que davalla cap a la nostra dreta per anar a cercar el cotxe pel camí de Callestres o pel carrer Pompeu Fabra.

Fitxa tècnica:

Sortida i arribada: Bajanda (1.300 m)
Temps de recorregut: 4h, depenent del gaudi i de la contemplació
Punt més alt: Pla de les Deveses (1.510 m)
Una època per fer-lo: Tot l’any. A l’estiu s’agraeix sortir d’hora, al ser la sortida del congost un espai obert, el darrer tram de retorn.

El Rec de Bajanda i el Congost de l’Angust, és una de les sortides que ofereix el programa Cerdanya Senderisme de Salut. Les activitats, organitzades per Guies del Pirineu compten amb el patrocini dels ajuntaments de Puigcerdà, Alp i Llívia i amb la col·laboració de La Molina Grup FGC, Nordic Walking Pirineus i Catalunya Modern Nordic Walking Academy.

Jordi Pau Caballero i Oller

Guia de muntanya i promotor de la salut a través de l’activitat física

Més informació: Tel. 637 729 612

www.cerdanyasenderismedesalut.cat

Si t’ha agradat llegir l’excursió El Rec de Bajanda i el Congost de l’Angust, també et pot interessar llegir Quan la neu de l’hivern es treballa a l’estiu.