Pànxing Digital

19, març del 2024

Turisme Actiu –

El Rocar: descobrim l’entorn de Tiana

Aquest és un itinerari circular, senyalitzat com a sender local que recorre per pistes i corriols, la part oriental del municipi de Tiana, el carener del Rocar i els voltants de l’ermita de Mare de Déu de l’Alegria. És en l’entorn d’aquesta ermita on s’hauria situat el nucli romà de Villa Tiziana, origen de la vila de Tiana, i que encara avui conté un conjunt de bells i poderosos masos. El camí transcorre entre boscos de pi pinyer, vinyes i camps de conreu i un suau paisatge mediterrani amb algun tram de pendent pronunciada.

L’itinerari té l’inici a Tiana, al parc de l’antic camp de futbol, a prop del passeig de la Vilesa, on podem observar tot un seguit d’edificacions de la darreria del segle XIX i primeres dècades del segle XX, que conformen el primer eixample de la vila.

De Tiana al Rocar
Enfilarem pel carrer Escalfapé fins a la riera d’en Font. Seguirem la riera cap al mar i arribarem a la masia de Can Roca per un camí planer que travessa conreus fins al torrent de Can Gil, on hi ha canyes i restes de vegetació de ribera i ruderal amb presència d’espècies al·lòctones, com cotorres argentines i atzavares.

Una pujada suau ens portarà fins al barri de la Virreina, on trobarem un punt d’informació del Parc de la Serralada de Marina. Des d’allà agafarem la pista asfaltada, seguirem les fites i, després d’una pujada suau, arribarem fins a una pista on hi ha una pineda amb brolles i un parell de magnífics exemplars de boles granítiques.

Del Rocar al coll de Vendrans
Tot seguint la pista arribarem a una corba tancada amb un encreuament des d’on surt el camí del Mig d’Alella; seguirem a l’esquerra el camí que careneja i ens enfilarem per una pujada una mica costeruda, que ens condueix a un turó amb blocs granítics dispersos (el Rocar). Aquí podrem gaudir d’unes belles panoràmiques del Maresme, Sant Mateu i el mar, d’una banda, i el terme de Tiana i el Barcelonès, de l’altra.

Del coll de Vendrans a Tiana
El passeig per la carena que creua el coll de Vendrans ens condueix fins a un encreuament de camins al peu del turó del Bessó, envoltat de conreus de vinyes que s’estenen cap a la vessant meridional d’Alella. Abans de la verema veurem les vinyes i els seus ceps de pansa blanca i rosada esperant la propera veremada.

Des del coll del turó anirem carenejant i, a l’alçada de la urbanització (terme d’Alella), girarem cap a l’esquerra; sense perdre alçada seguirem el corriol tot vorejant el vessant de la muntanya fins al turó. Ens trobarem en un paisatge on predominen matolls, prats secs i restes de troncs testimonis del pas del foc que va cremar gran part del terme de Tiana l’estiu de 1994.

Al cap d’un quart d’hora arribarem a una petita carena on podrem gaudir d’una bona vista de l’itinerari transcorregut i del que ens queda per recórrer. Travessarem la zona de les Comunes amb pujades curtes però feixugues. Des d’aquest punt tot és baixada fins a l’ermita de la Mare de Déu de l’Alegria. Des de l’ermita, només queda baixar al punt de partida per completar l’itinerari.

FITXA TÈCNICA:
Punt d’inici i arribada: Parc de l’antic camp de futbol de Tiana.