Pànxing Digital

25, abril del 2024

Turisme Actiu –

El salt de la Barra de Ferro

Aquest mes farem una sortida per la comarca d’Osona. L’excursió té unes vistes impressionants; el salt de la Barra de Ferro és el més alt de la riera de les Gorgues.

L’església de Sant Bartomeu Sesgorgues (630 m) és la parròquia de l’indret. El temple i el petit cementiri annex són actualment l’única edificació visible en aquella zona.

El pont i el molí de la Bertrana són potser les dues principals restes arqueològiques situades a la riera de les Gorgues. El lloc també és conegut per la bonica gorga que té,  anomenada “la platja del pont o del molí”.

Ja de tornada, passarem pel salt del Tornall, especialment encisador per la imatge de postal que ofereix, amb una caiguda d’aigua de poca alçada i vàries cues de cavall. A l’estiu hem d’aprofitar per a prendre-hi un bon bany.

Com anar-hi: Per la C-153 cal arribar a l’Esquirol
A l’Esquirol heu d’agafar la carretera BV-5207 que va de l’Esquirol a Tavertet.  Aproximadament a 4 km de l’Esquirol  trobareu un trencant a mà esquerra  que porta a Cantonigròs  i just davant un que porta a Sant Bartomeu Sesgorgues –El Moner, vosaltres agafeu aquest i cap a Sant Bartomeu s’ha dit.

Podeu deixar el cotxe just a l’ermita de Sant Bartomeu, passeu just entre la rectoria i el cementiri, pujant una escala que hi ha, on ja trobareu un indicador que diu: “Sentfores per la cinglera”. Passareu pel davant de l’església romànica, molt bonica. Passeu el prat de darrere l’església en direcció al bosc i baixeu cap a la cinglera i ja trobareu un altre indicador que us portarà cap a la casa de Sentfores seguint la cinglera, baixant i cap a la vostra esquerra mirant la cinglera (direcció est).

Per acostar-nos al camí de la cinglera s’ha de baixar una raconada amb graons sense cap dificultat i seguir  sempre la cinglera en direcció a la casa de Sentfores i la Barra de Ferro amb el seu salt d’aigua. Fins a la casa de Sentfores hi  tenim uns  30 minuts. El camí en aquest tram és  força aventurer   -tancat de vegetació-  (us semblarà una aventura per l’Amazones), podeu portar unes estisores de podar per obrir algun punt.
A la casa hi ha un bon mirador per veure el salt de la Barra de Ferro, us queda just al davant, a l’altra banda del torrent. Darrere de la casa, per allà on arribareu des de Sant Bartomeu hi ha un senderol  que baixa directe a la riera, vigileu de no patinar, està indicat clarament.

Hem arribat a baix del torrent i tenim el salt de la Barra de Ferro al davant, imponent, majestuós. Ara comença el divertiment,  ja que hem de travessar la riera i pujar a l’altra banda del torrent, agafant un sender  indicat i que està situat just a l’esquerra de la Barra de Ferro. Aquest sender puja de dret i en la part més complicada hi ha unes cadenes que ens ajudaran a pujar, és fàcil, però no val a badar.

Anem pujant el sender, fins a arribar a dalt de la cinglera, però ara estem a la banda de l’Esquirol, (a l’altra banda de l’inici de Sant Bartomeu) i continuem  direcció a la dreta (oest), cap a l’Esquirol.  L’espectacle des de dalt  és molt bonic, amb roques espectaculars. El camí passa a la vora del cingle, és un camí ample i de bon caminar.

Des d’aquesta banda veiem, una mica tapats pels arbres, Sant Bartomeu i la casa de Sentfores, així com el camí que hem fet per l’altre costat del torrent.

Continuem caminant  fins a trobar un indicador que  marxa clarament cap al fons de la riera, i ens menarà cap al pont i el molí de la Bertrana. Aquest és, si volem allargar l’excursió a tot el dia, un bon lloc per quedar-nos a dinar.

Passem la riera  per unes passeres i agafem el corriol de l’altra banda (la banda de Sant Bartomeu) , anem pujant  i al cap de poca estona trobarem un corriol a la dreta, cap a la llera del riu,  i que ens condueix al molí de l’Eixerit, un altre salt d’aigua que val la pena visitar.

Reculem de nou cap al camí que ens portarà a Sant Bartomeu  i al cap d’uns 10 minuts hi ha un altre corriol que ens portarà a visitar el salt del Tornall, molt bucòlic i ideal per a refrescar-nos.

Tornem a recular per agafar el camí que ens pujarà a Sant Bartomeu i ara ja sempre amunt fins a trobar la carretera que va a Sant Bartomeu, aproximadament a 500 metres de l’ermita, només ens cal seguir la carretera cap a la nostra dreta i haurem tancat una bonica circular.

Ah! I si feu aquesta excursió i sou aficionats a l’Instagram, de ben segur que us sortiran bones fotografies que podeu etiquetar amb #fempànxing

FITXA TÈCNICA
Itinerari: Circular
Durada: 3 h 30 min
Desnivell: 450 m
Distancia: 7,8 km
Track: Barra de Ferro des de Sant Bartomeu Sesgorgues
Època: Tot l’any – preferible després d’uns dies de pluges.