Pànxing Digital

19, març del 2024

Turisme Actiu –

Esquí de muntanya: Puig de Dòrria, per a petits i grans

Amb La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans, de l’Editorial Alpina, Ramon Orriols i Ricard Molina ens descobreixen l’esquí de muntanya a través d’un llibre on ofereixen 20 rutes pensades perquè pugui participar tota la família, rutes sense gaire dificultats i amb punts de sortida accessibles. En aquesta edició, compartim la quinzena de les 20 rutes del llibre.
Una mirada al Ripollès
El massís del Puigmal presideix amb certa arrogància l’enclotada vall de Ribes i la part baixa del Ripollès. La llarga carena que l’uneix amb la collada de Toses no és més que un monòton reguitzell de plans, collades i turons que, si bé no sobresurten per la seva espectacularitat, ofereixen al muntanyenc uns pendents molt adequats per practicar l’esquí, especialment pel vessant nord que domina la Cerdanya.

Accés:
Des de Puigcerdà i la Guingueta d’Ix, dirigiu-vos per la carretera D-70 al poble d’Oceja. Travesseu-lo de cap a cap o contornegeu-lo per la banda baixa des de Palau. A l’extrem sud dela població trobareu la carretera D-30 que puja a Vallcebollera. Si la neu ho permet, continueu per una bona pista forestal que, amb sis llaçades, s’enfila fins la capella de Sant Bernabeu.

Itinerari:
Hem ressenyat aquest itinerari suposant les condicions de neu previsibles la major part de la temporada. Cal dir això perquè aquesta excursió és perfectament factible en casos de molta neu o també quan aquesta és escassa. En el primer cas, podreu sortir amb els esquís calçats des del mateix poble de Vallcebollera i remuntar tota la llera del torrent del Faitó. Es clar que us caldrà afegir mitja hora ben bona de pujada. Si pel contrari la neu us permet pujar amb el vehicle fins el cap superior de la pista forestal, amb menys de dues hores haureu fet el cim. En qualsevol cas, el nivell de dificultat és similar.

1.770 m. Capella de Sant Bernabeu. Del giravolt que hi ha abans d’arribar-hi remunteu per un camí ample que puja atallant les llaçades que continua dibuixant la pista principal ( + 100 m).
1.870 m. Giravolt de la pista principal. Retrobeu la pista però continueu amunt (SE) per el mateix camí ( + 90 m).
1.960 m. Pista principal. Ara la seguiu uns metres a la vostra esquerra (SE) i en  arribar al proper giravolt abandoneu-la per continuar novament pel camí que puja (SE) fins trobar el llit del torrent ( + 150 m).
2.110 m. Torrent de la Tossa. Límit superior del bosc. Remunteu (SE) per la llera del torrent sense problemes d’itinerari ( + 150 m)

2.260 m. La vall s’obre sensiblement de manera momentània. A l’esquerra (E) teniu grans pales que baixen de la Tossa del Pas dels Lladres. (+ 140 m).
2.400 m. Replà. Punt de confluència de diversos torrents. Continueu la còmoda pujada pels pendents que van esdevenint més oberts. Orienteu gradualment la traça al sud. (+ 143 m).
2.543 m. Puig de Dòrria. Punt culminant de la planera carena de la Serra de Gorja Blanc. A part de les vistes sobre la Cerdanya descobrim un excepcional panoràmica del Ripollès i la Plana de Vic amb el Montseny al fons. Més a ponent divisem, a la llunyania, les siluetes de Montserrat i Sant Llorenç del Munt. La baixada pel mateix lloc per on hem pujat és fàcil, agradable i molt ben orientada per trobar neu de qualitat. ( – 778 m).

Fitxa tècnica:
Desnivell 778 m.
Dificultat Fàcil
Temps 4 – 5 hores
Cartografia Editorial  Alpina

Recordar-vos que, si hi aneu d’excursió, no oblideu portar roba d’abrigar, motxilla i bon calçat.
Ah! I si feu aquesta excursió i sou aficionats a l’Instagram, de ben segur que us sortiran bones fotografies que podeu etiquetar amb #fempànxing.