Pànxing Digital

28, març del 2024

Turisme Actiu –

Esquí de muntanya: Puig de Morters (2.605 m), per a petits i grans

“Amb La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans”, de l’Editorial Alpina, Ramon Orriols i Ricard Molina ens redescobreixen l’esquí de muntanya, aquest cop en família. Un llibre on ofereixen 20 rutes pensades perquè pugui participar tot el grup familiar, rutes sense gaires dificultats i amb punts de sortida accessibles. Amb l’arribada de les primeres neus, reprenem el llibre allà on el vam deixar; en aquesta edició, compartim la setena de les 20 rutes de les que consta el llibre.

La Galba: un tresor al Capcir
La conca lacustre de Camporells i la vall de la Galba ofereixen un relleu especialment atractiu per la pràctica de l’esquí de muntanya. En mig dels altius cims es poden traçar gran diversitat d’itineraris i entrellaçar-los amb interessants variants que responguin a les conveniències de cada grup. La zona acostuma a veure’s molt afavorida per la presència de neu i la seva orientació fa que es mantingui en bona qualitat.

Accés:
Sortiu de Puigcerdà i la Guingueta d’Ix per la carretera N-116 fins a Mont-Lluís. Aquí gireu a la vostra esquerra i, per D-118, arribeu a Formiguera i a la seva estació d’esquí. Accediu a la cota més alta amb els remuntadors mecànics (forfait de randonnée).
Des de Puigcerdà: 39 km.

Itinerari:
Es tracta d’un atractiu recorregut circular que si no existís, seria bo inventar-lo. L’aprofitament dels remuntadors de l’estació de Formiguera ens estalvien una feixuga marxa d’aproximació que, en segons quines circumstàncies, dificultaria notablement poder-lo realitzar en una sola jornada. En qualsevol cas, la pernoctació en l’acollidor refugi de Camporells és una opció recomanable i a tenir en compte. A la baixada, podeu optar per la gran pala sud-est que des del mateix cim s’aboca al fons de la vall fent vores al Rec de la Peira Escrita.

2.343 m. Cap del telecadira de la Serra de Mauri. Avanceu per l’ampla carena en direcció oest. Pujada fàcil per terreny sovint ventat. (+65 m).
2.408 m. Serra de Dellà. Teniu davant vostre el seu turó culminant (2.428 m). Voregeu-lo pel seu vessant nord (pista forestal), generalment menys ventat i amb més neu. Tot seguit, flanquegeu en biaix a la vostra esquerra (S) i baixeu al sud-oest aprofitant una àmplia clariana sobre l’estany del mig de Camporells, amb el seu refugi a la vora est. (-168 m).
2.240 m. Refugi de Camporells. Obert a l’estiu i amb reserva prèvia la resta de l’any. Compte amb 40 places i servei complet d’allotjament (tel. 00 33 468044986).  Des d’aquest bonic indret, dirigiu-vos a l’estany Gros de Camporells situat tan sols a uns 200 metres al nord. Deixeu-lo a la vostra esquerra i preneu clarament direcció nord-oest tot remuntant pendents moderats. (+110 m).

2.350 m. Ras de la Sal. Continueu remuntant (O) per pendents encara moderades i relleu lleugerament comellat, travesseu el solc d’un petit còrrec i encareu (O) la pujada final de l’arrodonit cim. (+255 m).
2.605 m. Puig de Morters. Pel costat de ponent el relleu és escarpat i constitueix una impressionant balconada sobre la vall d’Orlun. Al sud-est podeu contemplar la vasta regió lacustre de Camporells i al nord la capçalera de la vall de la Galba i l’estany del Diable entaforat als vostres peus. Inicieu el descens (E) per les mateixes pales que heu pujat. (-255 m).

2.350 m. Ras de la Sal. Arribats de nou en aquest indret, gireu gradualment al nord-est per trobar un tall de pendent que dóna accés a la vall de la Galba i baixeu l’inclinat repetjó del Forat de la Caixa. D’aquí en avall, el descens esdevé encara més extraordinari i podeu traçar lliurement en mig d’un conjunt de comes i turons arbrats, que semblen expressament disposats per esquiar. Mantingueu la direcció global nord. (-245 m).
2.105 m. Planells de la Peira Escrita. Tot i que la vall ofereix diversos i interessants possibilitats de traçat, l’opció que recomanem és la de mantenir-se al vessant nord (riba dreta de la vall) i a la cota 2.000 m continuar flanquejant (SE) per situar-vos sobre les pales que baixen directament a la Jaça de Barreres on hi trobareu un pontet per travessar el riu. (-315 m).
1.790 m. Jaça de Barreres. Passeu al marge esquerre orogràfic del riu i baixeu (SE) sense problemes pels pendents de la seva vora. (-60 m).

1.730 m. Jaça de la Llosa. Extens pla solcat per la Galba. Cabana reservada als pastors a l’estiu i oberta a l’hivern (4 places, llar de foc i equipament precari). Cap de la pista forestal que puja d’Esposolla. Seguiu-la pla i avall (SE) sempre pel marge esquerre. (-90 m).
1.640 m. Barraca de la Jaceta. Bonic indret amb equipaments d’esbarjo. La cabana sol estar en millors condicions que la de la Llosa (10 places, llar de foc i equipament precari). Avanceu uns 500 m fins a trobar el pont del Plans de l’Orriet (1.625 m). Travesseu-lo i seguiu encara uns metres la pista del marge dret de la vall que ocasionalment està habilitada per esquí de fons. Després d’una clariana, preneu a la vostra dreta una pista més petita (senyals d’itineraris de raquetes), que remunta pel mig de la baga traçant dues zigues-zagues, fins a enllaçar (1.665 m) amb una altra pista més ampla que, més o menys planejant, us portarà a la base de l’estació d’esquí. (+85 m).

Fitxa tècnica:
Desnivell pujada: 515 m
Desnivell descens: 1.133 m
Dificultat: Poc difícil  ^^^
Temps: 5 – 6 hores
Cartografia: Editorial Alpina – Cerdanya 1/50.000

Recordar-vos que, si hi aneu d’excursió, no oblideu portar roba d’abrigar, motxilla i bon calçat.
Ah! I si feu aquesta excursió i sou aficionats a l’Instagram, de ben segur que us sortiran bones fotografies que podeu etiquetar amb #fempànxing.