Pànxing Digital

Turisme Actiu –

Fent camí amb el Russi…pel Bosc de Gresolet

La fageda de Gresolet

Parlar d’aquest bosc, és parlar d’un indret mític; l’any 1920, Cèsar August Torras, geògraf, excursionista i president del Centre Excursionista de Catalunya, la va definir com “una de les principals belleses de Catalunya”, i Ramón Suriñach Senties, novel·lista, poeta i dramaturg, com “una de les boscúries més boniques i més importants d’aquesta terra”. El bosc va ser protagonista d’una de les primeres campanyes conservacionistes que van tenir lloc a Catalunya, l’any 1921, però no es va aconseguir la seva protecció fins a l’any 1982. La millor època per anar-hi és a la tardor, quan les fagedes assoleixen la seva màxima esplendor. Hi ha una àrea recreativa per poder menjar. El nom de Gresolet procedeix de grèvol, arbust molt abundant a la zona.

El santuari de Gresolet

Es troba en una vall enclotada, amb una impressionant visió de la paret nord del Pedraforca.

Arquitectura: L’església i l’hostatgeria, estan integrades en una sola edificació, coberta a dues aigües amb teula àrab. L’església és d’una sola nau, amb capçalera recta i capelles laterals, coberta amb volta de canó. Es conserva la decoració policromada de les parets d’estil neoclàssic.

Art: La imatge de la Mare de Déu de Gresolet és una talla gòtica dels segles XIV-XVI.

Història: Pel que sabem, l’any 1337 Pere I Galceran de Pinós reedificà l’església i la casa. El 1499 l’església va quedar totalment arruïnada a causa d’un terratrèmol i va ser reedificat el santuari i la casa del masover, per la gent de Saldes per tal de recuperar el dret d’empriu de les pastures. L’actual edifici és de finals del segle xvii i el retaule, que va ser destruït el 1936, a començament de la Guerra Civil Espanyola, era del segle xviii.

1.FITXA TÈCNICA:

Província:Barcelona
Comarca:Berguedà
Municipi:Saldes
Situació:Entre el Santuari de Gresolet i el coll de la Bauma
Durada aprox sense parades:1h45
Dificultat:Baixa
Punt de sortida i arribada:Santuari de Gresolet
Nota:El temps indicat és orientatiu, és l’invertit per nosaltres el dia que vàrem fer aquesta ruta, sense comptar-hi les parades, ni l’esmorzar.

Com arribar al punt de sortida:

Des de Berga i abans d’arribar a Guardiola de Berguedà, just on hi ha les cases del Collet, s’ha d’agafar la carretera B-400, direcció Saldes. Després d’haver passat per davant d’una àrea de servei, i abans de travessar el pont de Saldes, heu d’agafar una pista que surt a mà dreta. Aquesta us  portarà fins al santuari de Gresolet després d’uns 8 km.

2. ITINERARI I CRÒNICA DE L’EXCURSIÓ

Santuari de Gresolet. Després d’aparcar el cotxe, baixeu per la carretera per la qual heu arribat, fins al primer revolt. Un cop aquí, preneu un camí que neix al costat del torrent del coll de la Bauma, i que puja paral·lel al mateix, endinsant-se en la fageda. El camí està senyalitzat.

Primera trobada amb la pista de Gresolet (20’).- Sortiu a aquesta, però tot seguit torneu a endinsar-vos a la fageda. Seguin el llit del torrent, sortireu a un camí, que a la tardor és cobert per una autèntica catifa de fulles.

Una mica més amunt trobem els pals indicadors que ens porten fins al Faig Setrill.

El faig Setrill. Es tracta d’un arbre monumental, amb una alçada de 28 m,una volta de canó de 3,79 m, i una capçada de 24,5 m. Deu el seu nom al fet que del seu tronc surt una branca gairebé horitzontal que poc després torna a enlairar-se amunt, donant-li una forma similar a un setrill.

Segona trobada amb la pista de Gresolet (40’).- Seguiu-la cap a l’esquerra durant uns metres. Passat un pont i quan encara no hàgiu finalitzat un revolt, torneu a endinsar-vos a la fageda. Seguiu ara pel costat esquerre del llit del torrent. La pujada es fa més forta i els faigs donen pas als pins, alguns de grans dimensions.

Coll de la Bauma (1h 00’).- En aquest punt retrobareu la pista que puja de Gresolet. A mà dreta hi ha un monòlit amb uns versos d’Elisard Sala (20-VI-1974).

“Oh, coll de Bauma.

Vindré a dormir

sota la calma

del teu jardí”

Retorn a Gresolet. Millor fer-ho per la pista que surt a mà esquerra i que baixa fins a Gresolet, d’aquesta manera no repetireu el camí de pujada.

Si t’ha agradat llegir Fent camí amb el Russi…pel Bosc de Gresolet, també et pot interessar llegir Les estacions d’esquí d’FGC garanteixen l’ampliació de pistes després de les nevades i una qualitat excepcional de neu.