Pànxing Solsonès

Turisme Actiu – Berguedà Bages Solsonès

Fent camí amb el Russi per Catalunya: La Ruta dels Arbres

Berguedà Bages Solsonès

Del poble de Figaró-Montmany, surt una agradable excursió anomenada la Ruta dels Arbres. Aquesta, que ressegueix la riera de Vallcàrquera, ens permetrà de contemplar diverses fonts, salts d’aigua i els arbres que li donen nom. Alguns d’aquests, estan senyalitzats amb un petit cartell que ens fa saber de quina espècie es tracta. Tot i que alguns trams de la ruta ressegueixen una carretera estreta, val la pena de suportar aquest petit inconvenient. Es tracta d’un lloc ideal per caminar a la primavera, o a la tardor, però sobretot en temps de pluges, quan, per la riera baixa més aigua.

FITXA TÈCNICA:

Municipi:Figaró
Situació: Riera de Vallàrquera
Durada aproximada:1h 35min (anar i tornar)
Dificultat:Baixa
Punt de sortida i arribada: Font de Ca l’Andreu

ITINERARI i CRÒNICA DE L’EXCURSIÓ:

Font de Ca l’Andreu. Està situada en la mateixa vorera per la qual transitem. Ens queda a mà esquerra. Amb la Nuri continuem endavant, cap als afores del poble.

Pont de la carretera. El travessem, estan a l’aguait de si passa un cotxe.

Cruïlla després del pont. Tot just travessar aquest comença realment la ruta. Girem a la dreta per agafar la pista que surt en aquest punt. Hi ha diversos cartells i plafons indicatius de la ruta dels Arbres. En aquest primer tram i a diversos salts d’aigua, i el camí és agradable i ombrejat.

Cruïlla de la font de la Noguera Punxeguda. La veiem a l’altre cantó de la riera. Travessem aquesta i ens acostem a la font per poder veure-la bé. Després retornem al punt on érem per seguir la ruta. El camí, en aquest tram transcorre per un petit corriol envoltat d’arbres, al costat de la riera, que ens queda a la dreta.

Cascada prop de la masia de Can Bosc. La casa no es veu. Es tracta d’un petit salt d’aigua amb el seu gorg, el més maco que hem vist fins ara. El camí continua salvant aquest obstacle pel seu cantó esquerre.

Riera de Vallcàrquera (A). Travessem la riera i pugem per una pista que al cap de poc enllaça amb una carretera asfaltada.

Cruïlla amb la carretera (B). Girem 180º cap a l’esquerra i seguim ara carretera amunt. No sembla gaire transitada, almenys en aquesta època de l’any, tan sols vam trobar un cotxe i un camió de transport.

Castanyer. Al costat de la carretera, a mà esquerra, està senyalitzat. Té un tronc de grans dimensions, amb una forma ben curiosa.

Cruïlla del pont i la font el Molí (C). Cruïlla de quatre camins. Hi ha les restes d’un antic molí hidràulic. La font està situada a mà esquerra. En aquest punt deixem de seguir per la carretera, i també el PR (marques grogues i blanques), i girem a la dreta per agafar una pista que, tot just començar hi ha un pont que travessa la riera de Vallcàrquera. Seguim ara, tan sols, les marques de color vermell (Ruta dels Arbres). Un cop situats al mig del pont, ens parem per contemplar la vista de la riera a banda i banda d’aquest i fer algunes fotos. Després continuem endavant adinerant-nos en un frondós bosc.

Escales – Església. Veiem unes escales de fusta que baixen cap a la riera, i a l’altre cantó l’església de Vallcàrquera. Parem uns segons per contemplar el lloc i en acabat continuem endavant.

Cruïlla. Enllacem amb una pista que seguim cap a l’esquerra.

Cruïlla de la font dels Castanyers. Quan enllacem amb una altra pista, veiem a mà dreta aquesta font. Hem de girar cap a l’esquerra i seguir per una pista ampla. Nosaltres, però, abans de fer-ho, ens acostem fins a la font, on hi ha dos bancs.

Cruïlla del revolt. Fem un revolt en forma de paella de quasi 180º, deixant a mà dreta un camí que marxa enllà. En aquest punt ens crida l’atenció un tronc d’un arbre tallat, el lloc on presenta el tall presenta la forma del cap d’un animal. Tot és posar-hi imaginació (mireu la foto). Poc després travessem la riera.

Riera de Vallcàrquera. Avui es pot travessar bé, però de vegades s’ha de mirar per on fer-ho, a causa de la quantitat d’aigua que hi baixa.

Cruïlla– Enllaç amb una altra pista. Aquí ja veiem algunes edificacions.  La seguim cap a l’esquerra.

Cruïlla de la carretera. Enllacem amb la carretera que havíem deixat. La seguim cap a l’esquerra. Passem pel costat d’algunes edificacions que hi ha al costat d’aquesta. A partir d’aquí tot és baixada, en alguns llocs, inclús, amb un fort pendent.

De retorn a cruïlla del pont i la font el Molí (C). Som de retorn a aquesta cruïlla. Deixem el pont que havíem travessat de pujada, a mà esquerra, i seguim carretera endavant. A partir d’aquest punt desfem el camí que havíem fet de pujada.

Cruïlla de la carretera amb la pista (B). Deixem la carretera i girem 180º per baixar per la pista que tenim a mà dreta per la qual ja havíem passat.

Riera de Vallcàrquera (A). Tornem a travessar aquesta riera.

Cruïlla de la pista amb la carretera de Ribes. En sortir a la carreta girem a l’esquerra 90º. Seguim per aquesta, tornant a travessar el pont de la carretera, i dirigint-nos ja en direcció al nostre punt de sortida.

Font de Ca l’Andreu i cotxe. Som de retorn on tenim el cotxe.

Si t’ha agradat llegir Fent camí amb el Russi per Catalunya: La Ruta dels Arbres, també et pot interessar llegir l’excursió a El castanyer de les 9 branques.