Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

La muntanya amb esquís: La Vall de Morgullon

Cerdanya Pirineus
Travessant el primer estany de Junclar
De la bucòlica i coneguda vall d'Incles, saltarem a l'Arièja per la feréstega vall del Morgullon. És un trajecte esglaonat de bonics estanys i a recer d'escarpats cims que li confereixen un marcat caràcter d'alta muntanya pirinenca. Tot i la considerable llargada de l'itinerari, l'excursió no resulta carregosa perquè no presenta dificultats remarcables i el descens és molt llarg i ben orientat.

ACCÉS

Pel coll del Pimorent (N-20), el Pas de la Casa (N-22) i el túnel d’Envalira (CG2) arribeu al poble andorrà de Soldeu. Després de les darreres cases i just passat el pont sobre el riu d’Incles, preneu a la dreta la pista que segueix aquesta llarga i plàcida vall. A ple hivern probablement haureu de deixar el vehicle al seu inici. Des de Puigcerdà són 44 km.

ITINERARI

1748 m. PONT D’INCLES. Seguiu (NE) 1,5 km la pista CS270. En cas que la neu sigui intermitent podeu travessar el riu per alguna de les passeres que donen accés a les bordes i continueu pel voral esquerre orogràfic amb exposició més favorable (+ 87 m).

1835 m. PONT DE LA BALADOSA. Edificacions del càmping. Rètols indicadors d’itineraris. Seguiu a la dreta la pista que segueix la vall de Juclar per la seva riba esquerra (+ 92 m),

1927 m. PLA DE TRAVENC. Deixeu a la dreta la vall de Siscaró. Al cap de poc travesseu el riu per un pontet de pedra en una zona d’esbarjo. Remunteu, ara per la riba dreta i guanyeu alçada entre pins i superant ressalts rocallosos més (+ 367 m).

2294 m. ESTANY PRIMER DE JUCLAR. Enfilat a l’extrem sud de la presa hi ha el modern refugi guardat de Juclar (zona lliure per 6 places la resta de l’any). Voregeu l’estany per la vostra dreta i gireu al nord passant entre els dos estanys. L’Estany Segon us queda a la vostra dreta abans d’encarar la traça al nord-est per remuntar envers una roca fosca de grandària considerable, ja ben a prop de la collada (+ 148 m).

2442 m. COLLADA DE JUCLAR. Sense trascolar-la, continueu flanquejant a l’est en lleugera remuntada per arribar al proper coll (+ 97 m).

2539 m. COLL D’ALBA. Entre el pic de Noé i d’Ascovas i el Pic de Ruf o de Juclar. Baixeu per magnífics pendents en vistes del gran estany. (- 184 m).

2.355 m. ESTANY D’ALBA. Travesseu-lo o voregeu-lo per la vostra dreta, però, en qualsevol cas, heu d’abandonar el curs natural de la vall que esdevé engorjada i sols un estret camí d’estiu voreja l’estany de Coard. Deixeu la seva vora remuntant molt lleugerament uns 50 m de desnivell en direcció NE, per sobrepassar els contraforts nord del Pic d’Alba. Aquí el relleu esdevé obert i la baixada per comes i valletes resulta realment atractiva (- 284 m).

2071 m. ESTANY D’EN VIDAL. Recupereu el curs principal de la vall en l’indret on trobarem l’itinerari que arriba de l’Ospitalet per la collada de Pè d’Orrèrs. Continueu baixant, preferentment pel marge dret de la vall sobrepassant un parell de ressalts (- 345 m).

1726 m. ESTANY DE COMPTE. Runes d’un antic refugi. Continueu la baixada i ben aviat entrareu a la zona boscada de la jaça del Morgullon. Seguiu els senyals de pintura groga fins a una ampla clariana (- 188 m).

1536 m. PONT DE PÈIRAS. Deixeu el GR-10 que baixa a Merenç per una afrau emboscada i de mal trescar i continueu seguint els senyals de pintura groga a la vostra dreta per una incipient pista forestal (- 120 m).

1418 m. ZONA D’ESBARJO. Trobareu la carretera que hi dona accés. Probablement, el vehicle d’assistència no haurà arribat fins aquí i us caldrà baixar esquiant per la pista. A la primavera normalment el trobareu uns 2,5 km avall (-118 m).

1300 m. EVENTUAL PUNT D’ARRIBADA. D’una manera o l’altra baixareu fins a la central elèctrica que hi ha vora la carretera 2,5 km amunt de Merenç, a 50 km de Puigcerdà i a 32 km del punt de sortida.

FITXA TÈCNICA

Desnivell pujada: 791m
Desnivell descens: 1.235m
Altitud màxima:2.539m
Dificultat:Mitjana-Alta
Temps:6-7h
Cartografia:Rando Editions IGN nº8 – CERDAGNE-CAPCIR

Si t’ha agradat llegir La muntanya amb esquís: La Vall de Morgullon, també et pot interessar llegir La muntanya amb esquís: Puig de Terrers (2.540m).