Pànxing Cerdanya

6, octubre del 2026

6, octubre del 2026

Notícies – Cerdanya

«Llegat Pirinenc», un documental sobre el present i el futur de la pagesia al Pirineu

Cerdanya
PORTADA TRAILER LLEGAT PIRINENC
Coopyrene presentarà el 25 d’octubre a Martinet «Llegat Pirinenc», un documental protagonitzat per les pageses de la cooperativa. La peça aborda la cooperació com una via per donar continuïtat a la petita pagesia de la Cerdanya i l’Alt Urgell i posa sobre la taula alguns dels reptes del sector.

La pagesia del Pirineu, la transmissió dels coneixements vinculats a la terra i la necessitat de trobar fórmules que permetin donar continuïtat a les petites explotacions són alguns dels eixos de «Llegat Pirinenc», el nou documental impulsat per Coopyrene. La peça, de 44 minuts de durada, es presentarà el diumenge 25 d’octubre, a les 17.30 h, a l’Ajuntament de Martinet, en un acte obert a tothom.

Dirigit i produït per Anna Sastre, el documental construeix el relat a partir de les veus de les sòcies ramaderes de Coopyrene, cooperativa formada per dones pageses de la Cerdanya i l’Alt Urgell. Les protagonistes expliquen la seva relació amb els animals i el territori, els coneixements que han rebut i que volen transmetre i, especialment, la decisió de treballar conjuntament per poder continuar desenvolupant la seva activitat.

La producció també recorda la figura de Josep Bombardó, que, juntament amb Mireia i Roser, va impulsar l’obrador carni que acabaria donant origen a Coopyrene. La cooperativa va néixer el març de 2023, precisament per evitar el tancament d’aquest obrador, i actualment agrupa sòcies productores, elaboradores i de consum dedicades a la transformació i venda directa de carn i làctics del Pirineu.

Més enllà de mostrar el dia a dia de les seves protagonistes, «Llegat Pirinenc» aborda algunes de les dificultats que, segons la cooperativa, condicionen la continuïtat de la petita pagesia. Entre aquestes, Coopyrene assenyala el preu de la terra, la fragilitat de les masoveries, la burocràcia o les dificultats per obtenir preus justos pels productes. També planteja la relació entre l’accés a l’habitatge i l’accés a la terra en un territori on part dels prats es destinen a parcel·les de segona residència.

En aquest context, la cooperativa defensa mesures com la protecció del sòl agrari i de les masoveries, una normativa adaptada a la realitat de la petita pagesia i uns preus justos al llarg de la cadena. El documental presenta així la cooperació no només com una forma d’organització, sinó com una eina per intentar garantir el relleu i la continuïtat de l’activitat pagesa al Pirineu.

La projecció del 25 d’octubre anirà acompanyada d’una conversa amb Anna Sastre, les sòcies de Coopyrene i altres veus del territori que s’anunciaran pròximament. L’acte també servirà per donar impuls a la campanya de mecenatge mensual «Un cafè amb Coopyrene», a través de la plataforma l’Aixeta.

La presentació començarà a les 17.30 h a l’Ajuntament de Martinet i l’entrada serà oberta a tothom.

Compartir:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Newsletter Pànxing

Subscriu-te per rebre per correu el butlletí gratuït de Pànxing.net​

El Pànxing Maresme al teu WhatsApp

Sigues el primer a tindre la revista a les teves mans.

Municipis Cerdanya

[pagelist post_type="cerdanya" depth="1" exclude="1547,1550,1552,1554,1556,1558,1560" sort_column="post_name"]
Rep les últimes notícies

Subscriu-te
al nostre butlletí

Newsletter General

T'enviem la revista

El Pànxing Maresme al teu WhatsApp