Els escolars de l’Alta Cerdanya tornen a classe. Així, alumnes de la Baixa Cerdanya que estan escolaritzats a la banda administrativament francesa de la comarca avui han tornat a fer classe. Els centres educatius, preparats per la preinscripció presencial i a l’espera d’instruccions sobre el retorn a les aules.
El cas de l’escola Jordi Pere Cerdà de Sallagosa
A més, només han pogut tornar 25 dels 35 alumnes que té aquesta escola de maternal i primària, que va des de P3 i fins a cinquè curs. D’aquesta manera, s’ha planificat un retorn a l’aula per torns, amb l’objectiu que cadascun d’ells pugui fer classe presencial durant tres setmanes i una quarta de treball a casa i amb un seguiment per via telemàtica. Cal destacar, però, que aquest és un cas excepcional que es pot aplicar per les dimensions del centre, ja que la majoria dels situats al seu entorn han de fer rotacions cada setmana.
Pel que fa al petit percentatge d’alumnes que venen des de poblacions situades a la Cerdanya, poden travessar la frontera ensenyant un certificat d’escolaritat en aquest centre. Tot i això, són pocs els que ho fan, ja que moltes famílies han decidit que es continuïn quedant a casa. La resta d’alumnes catalans, fins arribar al 50% dels que té aquest col·legi, ja viuen dins l’àrea administrativament francesa de la comarca.
L’escola s’adapta a la “nova normalitat”
Llorca explica que aquesta tornada a l’escola “es basa en la confiança”. Cal tenir present que molts pares i mares s’havien organitzat durant el confinament per estar amb els seus fills al seu domicili. Ara, en canvi, han primat la seva “socialització i continuïtat pedagògica”. Així, la directora del centre afirma que “és complicat mantenir un país totalment parat”. També pensa que cal que la població es vagi acostumant a “aquesta nova normalitat”, sobretot en previsió al desenvolupament del pròxim curs.
A banda de les marques de separació que s’han col·locat a terra, els equips de protecció que porten les professores i el fet que cap persona aliena al centre no pugui entrar a l’interior de l’edifici. Per exemple, el treball a dins l’aula també ha canviat. Les tasques que abans es feien en grups reduïts ara s’han de planificar de tal manera que hi pugui participar tota la classe. Cal tenir present que amb el distanciament social és molt difícil posar en pràctica aquest tipus d’aprenentatge “cooperatiu”.
Tot a punt per a la preinscripció presencial
Mentre, a l’escola Alfons I de Puigcerdà ja ho tenen tot a punt per obrir aquest dimarts de cara a poder fer el tràmit de la preinscripció de forma presencial. S’ha habilitat la biblioteca del centre i s’ha dissenyat uns circuits d’entrada i de sortida per evitar encreuaments. A l’interior de la sala també hi són els equips de protecció individual. De moment, s’han donat quatre cites prèvies i s’han rebut quinze sol·licituds per via telemàtica. Davant de la possibilitat que hi hagi més famílies que hi vagin directament, s’ha estudiat la manera d’organitzar les cues.
El director d’aquest col·legi, Jordi López, explica que tenen “moltes ganes de normalitat” i desitgen “poder obrir les aules”, tot garantint al màxim la seguretat. Per aquest motiu, esperen que el Departament d’Educació els proporcioni durant aquesta setmana el protocol a seguir per fer-ho en cas que dilluns vinent aquesta part del territori entri a la fase 2 de la desescalada. López detalla que en aquest equipament no hi ha problemes d’espai i creu que es podria fer un retorn “gradual”, començant pels alumnes de sisè de primària que canvien d’etapa.