Pànxing Cerdanya

29, març del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya

Bellver de Cerdanya, l’encant dels pobles ceretans

Cerdanya
Situat al bell mig del Pirineu Català, Bellver de Cerdanya és la suma de diferents pobles, masies aïllades i llogarets diversos que conformen un dels més grans municipis de la Cerdanya i el principal nucli de la Batllia.

Bellver disposa d’un entorn i uns recursos extraordinaris en relació amb altres nuclis de magnitud similar. En primer lloc, d’un entorn natural on els contrastos són absolutament variats, entre els paisatges de la baga i els de la solana, o bé els de la plana amb els seus boscos de ribera, amb gran nombre de punts d’observació paisatgística.

Un entorn cultural amb una arquitectura religiosa basada en el romànic de primer ordre, amb un gran nombre d’esglésies que ens poden traslladar al romànic primitiu i rural com a cap altre lloc de Catalunya.

Aquest entorn cultural es veu completat pel Barri Vell de Bellver, que ens pot situar en el Bellver medieval, amb la plaça porxada i els carrerons i places que l’envolten fins a arribar a la muralla de Bellver. Sempre sense oblidar els refugis i altres elements d’interès.

Disposa dels mateixos serveis que la capital, però a diferent escala. Tant a nivell de serveis privats (el seu centre comercial és molt valorat per la qualitat dels productes i la facilitat d’accés i aparcament) com pels serveis públics (CAP, residència, llar d’infants, escola, bombers, jutjat de pau, centre cívic sociocultural…).

Bellver és cada un dels 18 poblets que el conformen i l’envolten, i que són mereixedors de la vostra visita. Des dels situats més propers a la plana (Riu de Santa Maria, Pi, Balltarga, Beders, Bor, Pedra, Talló, Olià, Santa Eugènia o Vilella) fins a d’altres a mitja alçada (Nas, Cortariu, Nèfol, Santa Magdalena). I els més encimbellats, com Talltendre, Cortàs, Éller i Ordèn. La major part d’ells amb les seves esglesioles romàniques, que constitueixen la major mostra d’arquitectura de la comarca, o cadascuna de les masies que s’escampen pel seu territori (Misserpi, Cal Manxot, Anes, Cal Codolet, la torre de Cadell, Sant Martí dels Castells).

>> Ruta fins a les basses de Gallissà

El circuit consta d’un tram circular que recorre les basses. A mig camí d’aquest trobem un caminet que ens desvia del circuit i ens puja fins al turó-mirador, reprenent després el circuit circular de tornada a l’aparcament i a Bellver de Cerdanya. Són tot just 4 km de fàcil execució (a excepció del tram de pujada al Turó de Gallissà, que venç força desnivell en molt pocs metres).

El mirador
Tot i que les basses de Gallissà estan adaptades per a persones amb mobilitat reduïda, la pujada al mirador no és apta per a elles. En aquest cas, hi ha un aparcament a la mateixa entrada del recinte i és possible fer el recorregut curt que indica el cartell a l’entrada.

L’itinerari
Comencem l’itinerari des de la Font dels Cucs. Seguim caminant per la carretera de Pi i, a uns 200 metres, arribem a un desviament. Prenem el camí de la dreta (la carretera a Santa Eugènia de Nerellà).
Als 850 metres de recorregut arribem a una bifurcació i prenem de nou el camí de la dreta i sobre el quilòmetre 1 arribem a un altre desviament, de nou prendrem el camí de la dreta.
Sobre el quilòmetre 1,3 arribem a l’aparcament de les basses de Gallissà, on trobem també les barbacoes, a la vora del riu.

Les basses
Passat el petit aparcament, iniciem el recorregut circular, a mà dreta. Aquest camí ens acosta al riu Segre. A la nostra esquerra, i a certa distància, queda la bassa de l’Estacada. El camí és molt agradable i ben traçat per una capa de sauló que diferencia bé els vorals d’herba silvestre.
Aquí el camí passa entre la bassa de l’Estacada i la bassa dels Tirons (anomenada així perquè sol estar freqüentada per ànecs). Després d’envoltar aquesta última bassa per l’esquerra, el sender descriu un gir a la dreta i s’encamina cap a un pont de fusta.
Les diferents basses estan comunicades unes amb les altres, i aquest pont creua el canal que comunica la bassa dels Tirons amb la bassa de les Encantades. Des del pont tenim una molt bona vista de la bassa dels Tirons. Hi ha una caseta de fusta des d’on podem apreciar tot el paisatge.

Més endavant trobem una bifurcació: pel camí de l’esquerra retornem a l’entrada del recinte de les basses, passant per la bassa de l’Estacada. Prenent el camí de la dreta pugem al turó de Gallissà.
En poc més de 200 metres de camí superem un desnivell de 60 metres. És un tram curt, però dur. Arribem al turó de Gallissà, on hi ha el mirador amb panells que descriuen les vistes. A l’est veiem el nucli urbà de Bellver de Cerdanya, i davant les basses de Gallissà; a l’oest, Santa Eugènia de Nerellà. Per darrere i a la seva dreta, s’aixeca la serralada del Cadí, amb el seu aspecte robust i rocós.

La tornada
Recobrem el camí de baixada (per on hem pujat), i un cop a la bifurcació, seguim el recorregut a mà dreta, que ens tornarà fins a l’aparcament inicial.

>> Altres llocs d'interès

Del 8 al 13 de febrer: Carnaval
2 d’abril: Aplec de Talló
23 d’abril: Sant Jordi
10 de maig: Festa Major d’Ordèn (Quinquagèsima)
13 de juny: Festa Major de Bellver
24 de juny: Festa Major d’Éller
25 de juliol: Sant Jaume (Festa petita de Bellver)