Pànxing Cerdanya

Turisme Actiu – Cerdanya

Esquí de muntanya: Pic de la Mina (2.683 m), per a petits i grans

Cerdanya
“Amb La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans”, de l’Editorial Alpina, Ramon Orriols i Ricard Molina ens redescobreixen l’esquí de muntanya, aquest cop en família. Un llibre on ofereixen 20 rutes pensades perquè pugui participar tot el grup familiar, rutes sense gaires dificultats i amb punts de sortida accessibles. Amb l’arribada de les primeres neus, reprenem el llibre allà on el vam deixar; en aquesta edició, compartim la setena de les 20 rutes de les que consta el llibre.

La poca dificultat de les rutes que us presentarem durant tot aquest hivern tenen un propòsit clar: que muntanyencs poc experts descobreixin l’esquí de muntanya i arribin a poder compartir, amb grans i petits, els valors essencials de l’excursionisme.

Esquí dels grans espais:
Aquesta muntanya probablement és una de les més concorregudes a l’hivern per la seva proximitat amb l’estació d’esquí de Porté – Puymorens. L’itinerari que ressenyem aquí, creiem, és molt més atractiu, de dificultat equiparable i més allunyat del brogit de les pistes. També la millor orientació fa que sigui especialment recomanable i factible pràcticament de cap a cap de la temporada.

Accés: Sortiu de Puigcerdà per la carretera N-154 direcció Llívia i, just passat el pont fronterer sobre el Raür, gireu a la vostra esquerra per la rotonda que us encamina a la carretera N-20. Seguiu-la, trascolleu el port del Pimorent i, una vegada hàgiu passat la cruïlla d’Acs les Termes (caseta duanera) i ja transiteu per la carretera N-22 camí cap a Andorra, procureu buscar aparcament prop de la raconada i el pont que hi ha al torrent de l’Estorredor. Des de Puigcerdà: 32 km.

Itinerari:
1.820 m. Pont sobre el torrent de l’Estorredor. Inicieu la vostra traça per la riba esquerra del torrent de la que us heu d’apartar gradualment cap a la vostra dreta (SO). Avanceu entre petits pins dispersos i amb vista al Pic dels Pedrons (+101 m).
1.921 m. Vestigis d’un antic refugi. Actualment en runes. En aquest punt més planer hi passa la pista que fins als anys seixanta del segle passat s’utilitzava per transportar el mineral de ferro de les mines. A partir d’aquí, el relleu presenta un seguit de lloms arrodonits que heu de remuntar per la vostra esquerra però sense allunyar-vos de la carena. (+79 m).
2.000 m. Replà. En aquesta cota trobareu un segon replà. Els espais són amplis i podeu gaudir d’interessants vistes del Roc Meler, vall de l’Arieja i Coma d’en Garcia. El torrent de l’Estorredor baixa ben enclotat a la vostra esquerra. Remunteu en direcció general sud, traçant lliurement pels bonics pendents. (+300 m).
2.300 m. Carena principal. Aproximadament en aquesta cota, enllaceu amb l’ampla carena que puja del coll del Pimorent. Les pistes de l’estació us queden a tocar. (+105 m).

2.405 m. Cap del telecadira de la Mina. Hi arribeu coincidint amb una pista d’esquí carenera. Continueu remuntant per la carena en direcció sud, supereu un repetjó (cota 2.500 m) i arribeu a una lleugera depressió (+195 m).
2.600 m. Collet al peu del cim. Normalment, aquí haureu de deixar els esquís donat que la continuació (S) transcorre per terreny força pedregós i sovint ventat (+83 m).
2.683 m. Pic de la Mina. Molt panoràmic. La seva situació avançada sobre l’Arieja, i en mig dels circs de Fontnegra i de les Valletes, li confereix una vista excepcional sobre totes les muntanyes de l’entorn. Retorneu al collet i baixeu la pala carenera fins al cap del Telecadira (-278 m).
2.405 m. Cap del telecadira de la Mina. A partir d’aquí baixeu lliurement per allà on heu pujat. Les pales són amplíssimes i podeu escollir les que millors condicions presentin. En general, heu d’orientar la baixada al NNE. En cas de visibilitat escassa, procureu no desviar-vos massa a la vostra esquerra (NO) per evitar els inclinats corredors que s’aboquen sobre la vall del Baladrar. A partir de la cota 2.100 m, orienteu la traça a ple nord, mantenint la vora esquerra del torrent de l’Estorredor per arribar al punt de sortida (-585 m).