Pànxing Cerdanya

Turisme Actiu – Cerdanya

Esquí de muntanya: Tosa de Guils (2.488 m), per a petits i grans

Cerdanya
Ja fa molts anys que en Ramon Orriols i en Ricard Molina ens acompanyen en el nostre viatge del Pànxing Cerdanya. De la seva mà hem conegut una altra Cerdanya, descobrint-nos grans secrets per fer meravelloses excursions d’esquí de muntanya, aquell esquí lluny de les tradicionals pistes d’esquí. Enguany Orriols i Molina ens ofereixen un nou regal, amb un nou llibre a les llibreries: La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans ens redescobreixen l’esquí de muntanya, però aquest cop en família. Un llibre on ens ofereixen 20 rutes molt pensades perquè hi pugui participar tot el grup familiar: rutes sense gaires dificultats i amb punts de sortida accessibles.

La poca dificultat de les rutes que us presentarem durant tot aquest hivern tenen un propòsit clar: que muntanyencs poc experts descobreixin l’esquí de muntanya i arribin a poder compartir, amb grans i petits, els valors essencials de l’excursionisme.

Tosa de Guils (2.488 m): amb espàtules damunt la plana
Es tracta d’una ascensió senzilla a un cim que, malgrat la seva modesta altitud, ofereix unes vistes excel·lents sobre la plana cerdana i la vall del Querol. L’accés és curt i la pujada, que transcorre en bona part pels generosos espais de la serra de la Tosa, resulta especialment agradable; mentre que la baixada, tot i efectuar-se per pendents moderats, resulta molt aèria, i sempre tindreu la familiar vista de la plana al fil de les espàtules.
Probablement haureu advertit que escrivim “Tosa” amb una sola essa. És el mateix cas que trobem a la Tosa d’Alp i la collada de Toses, ja que es considera que aquest mot prové de “tosar” (“xollar”, “esquilar”) les ovelles. El que no està massa clar és en quines ocasions s’ha d’aplicar aquesta norma o escriure la més comuna de “tossa”, provinent de “tossal”.

Accés: A la sortida de Puigcerdà, per l’N-260 en direcció a la Seu d’Urgell, just a la rodona que hi ha travessat el pont sobre el riu Querol o Aravó, gireu a la dreta per la GIV-4035 que puja a Guils, passant pel poble de Saneja. Continueu per la pista asfaltada que arriba a la base de l’estació d’esquí de fons de Guils-Fontanera. De cara a la tornada, cal tenir present que la carretera queda tancada a mitja tarda.
Des de Puigcerdà: 14 km.

Itinerari: Amb l’estació d’esquí oberta, és possible que els responsables de l’explotació procurin exigir el forfait, ja que en el primer tram coincidireu amb les pistes reservades als esquiadors de fons. Procureu no malmetre les seves traces. La uniformitat del relleu en la part alta d’aquest itinerari fa que, en cas de boira o escassa visibilitat, resulti especialment perdedor. Una variant molt recomanable, si el nivell del grup ho permet, consisteix a travessar (ONO) el Pla de l’Home Mort fins al Puig Farinós (2.571 m) i baixar al sud-est per algunes de les canals de la Serra de Campcardós que s’aboquen directament sobre la Llosa i la Pleta de les Cases.
1.970 m Pla de Fontanera. Aparcament de l’estació d’esquí amb refugi i serveis diversos. Sortiu en direcció nord-oest per la pista de la Llosa assenyalada com a sender comarcal SC-202. Travesseu el rierol Tort deixant a la vostra dreta la pista SC-204 i 232, que va al refugi forestal de les Cases. La pista de la Llosa fa un giravolt i reprèn la direcció nord-oest (+110 m).
2.080 m Pleta de les Cases. Bonic pla enmig del bosc de Carboneres. La pista (SC-202) va prenent gradualment direcció nord-est. Abandoneu-la, just en passar vora una cleda, i travesseu el rec de Tartarès per remuntar a la vostra esquerra (N) cap a una pista que en un parell de llaçades us deixarà a la carena (+50 m).

2.130 m Carena de la Serra de la Tosa. Remunteu a la vostra esquerra (NW), entre claps de pi negre i amb excel·lents vistes de la Cerdanya i els Pics de Coll Roig a l’altra banda de la vall del Querol (+190 m).
2.320 m Roc de l’Àliga. Característic i arrodonit penyal que constitueix un excel·lent mirador. A partir d’aquí, la carena esdevé un extens altiplà (Pla de l’Home Mort). Continueu pel llom de la serra (NW) per terreny sovint ventat i amb la fondalada de la vall del Querol als vostres peus (+166 m).
2.486 m Tosa de Guils. Al nord descobrireu les magnífiques vistes dels vessants meridionals dels pics de Fontfreda i de les Valletes. Per la baixada, seguiu inicialment el mateix itinerari de la pujada (-166 m).

2.320 m Roc de l’Àliga. Sense apartar-vos de la carena, baixeu pel caient sobre la vall del Querol fins a trobar la pista que ve de la Pleta (-160 m).
2.080 m Pleta de les Cases. Retorneu pla i avall seguint la pista de la Llosa (-110 m).
1.970 m Pla de Fontanera. Punt de sortida.