Pànxing Berguedà

Fent camí amb el Russi al Salt d’aigua de Cara de Boc

Berguedà

El Salt d’Aigua de Cara de Boc

Es tracta d’una cascada escalonada situada a la riera de Merlès. Aquesta riera transcorre pels municipis de Sant Jaume de Frontanyà, Les Llosses, Borredà, La Quar, Lluçà, Sagàs, Santa Maria de Merlès i Puig-reig, abans de donar les seves aigües al riu Llobregat. En concret, està situada al municipi de les Llosses, Ripollès (Girona), en una llengua d’escassos kilòmetres d’amplada, que aquesta comarca s’endinsa en el Berguedà, separant el municipi de Borredà, del de Sant Jaume de Frontanyà, tots dos pertanyents a la comarca del Berguedà. És una d’aquelles curiositats geogràfiques, que tenen el seu origen en raons històriques, i que també trobem en altres llocs de Catalunya.

El Molí de la Moreta

Al llarg de la riera de Merlès encara es poden contemplar alguns antics molins, al costat de la riera. Alguns d’aquest, encara conserven part dels seus elements arquitectònics: la reclosa o pressa d’aigua, o el canal que anava des d’aquesta fins a la bassa del molí, des d’on queia l’aigua per fer funcionar la maquinària. L’aigua era retornada a la riera per la part baixa del molí. En el nostre cas, el molí de la Moreta, fa molts anys que va ser abandonat, i la vegetació que el cobreix, sobretot a l’estiu, fa difícil accedir fins a ell. El  podem veure al costat de la pista.

Vàrem trobar un visó americà mort a la carretera

El visó americà,  originari d’Amèrica del Nord, va ser introduït en granges d’Europa, a partir de 1930, per abastir les indústries de pelleteria. Estem parlant de milions d’aquests animals. Alguns d’aquests, però, van aconseguir escapar-se, i van començar a colonitzar Europa, adaptant-se ràpidament. S’alimenten de petits mamífers, ocells i els seus ous, amfibis, rèptils, crancs de riu o truites, convertint-se així en un seriós competidor dels depredadors autòctons que no poden rivalitzar amb ells. A Catalunya, a finals de la dècada de 1970, alguns visons americans van escapar-se de les dues úniques granges de pelleteria que existien aquí, colonitzat gran part del nostre país, i desplaçant a les espècies autòctones. Des d’aleshores el podem trobar en comarques com: Osona, el Vallès Oriental i Occidental, el Bages, la Selva, el Gironès, el Baix Empordà, el Pla de l’Estany i la Garrotxa. Si havia algun dubte de la seva arribada al Ripollès i al Berguedà ara ja no hi és. L’expansió d’aquests animals es produeix a un ritme molt accelerat, i ja forma part de la llista de les 100 espècies invasores més perjudicials d’Europa.

Ens estem quedant sense boixos

La culpable, és l’eruga del boix, una papallona nocturna, originària de l’Àsia oriental, que està envaint Europa. Detectada per primera vegada a Europa, l’any 2006, a Alemanya, l’any 2014 va arribar a Catalunya, on ha esdevingut una autèntica plaga, causant una gran mortalitat de boixos, ja que devora amb gran voracitat les seves fulles. La papallona del boix té pocs enemics naturals a Europa, el que pot portar a l’extinció d’aquesta planta. De forma triangular, combina dos colors, el blanc a les ales, amb una franja ampla de color marró al volt d’aquestes. És molt prolífica, una sola femella pot arribar a pondre fins a 900 ous, entre abril i setembre. Aquesta ruta en concret està plena de boixos morts.

Fitxa tècnica:

ComarcaRipollès
MunicipiLes Lloses
SituacióPalmerola
ItinerariRuta d’anada i tornada
Punt de sortida i arribadaCàmping Saiol
Durada aproximada1h40 (anar i tornar sense parades)
DificultatBaixa
DesnivellEntre 70 i 80 metres, tant positius com negatius

Nota: A excepció del tram que porta de la pista fins al salt de cara de Boc, tota la ruta segueix sempre el GR 241, però les marques són, molt, i molt, escasses. El temps indicat és orientatiu, és l’invertit per nosaltres el dia que vàrem fer aquesta ruta, sense comptar-hi les parades.

Com arribar al punt de sortida

Des de Berga cal agafar la carretera C-26, que passa per Vilada i Borredà. Alerta a una cruïlla situada en un revolt, passat aquest últim poble, amb senyalització deficient. Cal seguir direcció a les Lloses i Ripoll, no la de la dreta que ens portaria a Alpens i St. Quirze de Besora. Al km 174, trobarem un trencant, a mà esquerra, amb un cartell que ens indica que porta al càmping Saiol. Es tracta d’una pista formigonada i estreta que ens permet arribar fins al càmping, lloc on començarem la caminada.

Itinerari i crònica

Càmping Saiol.- Dues pedres barren el pas als cotxes de la pista formigonada que hem de seguir. És per causa d’una esllavissada que s’ha produït metres més enllà. Comencem a caminar per aquesta pista.

Esllavissada.- Ens arrambem cap a l’esquerra per travessar aquest tram.

Cruïlla (00h 07’).- A mà dreta surt una pista de terra, nosaltres seguim per la pista formigonada.

Pont del Solà (00h 09’).- Travessem la riera de Merlès per aquest pont.

Cruïlla (00h 12’).- Deixem la pista formigonada, i ens desviem cap a l’esquerra, direcció Sant Jaume de Frontanyà, per una pista de terra.Si haguéssim seguit la pista formigonada, ens hauria portat a la Riba.

Riera de Merlès (00h 16’).- Travessem la riera per sobre d’unes pedres.

Edificació “Estació de captació” (00h 17’).- A mà dreta, al costat de la pista. Feta amb blocs de formigó està plena de grafits.

Cruïlla amb corriols (00h 19’).- El primer el trobem a mà dreta, i tot seguit un altre a mà esquerra. Nosaltres seguim per la pista de terra.

Diverses cruïlles amb corriols (00h 20’).- En un tram molt curt trobem diversos corriols. Primer un, a mà dreta, que es torna a ajuntar amb la pista al cap de pocs metres, després, un altre a mà dreta, i tot seguit un altres a mà esquerra. Nosaltres seguim sempre per la pista.

Cruïlla (cal estar alerta) (00h 23’).- A mà dreta surt un corriol entre la vegetació, que travessa un rec sec i surt a una esplanada. Travessem aquesta esplanada seguint el corriol, per endinsar-nos poc després en el bosc, i baixa fins a la riera.

Un corriol enllaça amb el nostre per la dreta (00h 26’).- Nosaltres seguim endavant. Caminarem paral·lels a la riera, aigües amunt. Quan el corriol es difumina, busquem el que ens permet acostar-nos més a la riera. Aigües amunt ja veiem el salt d’aigua de Cara de boc.

Salt de Cara de Boc – Gorg de Cor de Boc (00h 30’).- És un lloc bonic, on parem per fer fotos i contemplar els peixos que neden al gorg. Aclariment: el salt d’aigua es coneix amb el nom de “Salt de cara de Boc”, mentre que el gorg és anomenat “Gorg de Cor de Boc”. Retornem pel mateix camí que hem arribat aquí.

Som de retorn a la cruïlla (00h 37’).- Seguim la pista cap a la dreta.

Una pista enllaça amb la nostra (00h 38’).- Ho fa pel cantó esquerra, just en un revolt que gira a la dreta. Nosaltres seguim per la nostra pista.

Cruïlla (00h 43’).- Seguim de recte, deixant enrere la pista que marxa cap a l’esquerra, formant un revolt de quasi 180º.

Punt on la pista s aplana (00h 45’).- En aquest punt, veiem un corriol mig difuminat a la nostra dreta. Nosaltres seguim endavant per la pista.

Cruïlla (00h 48’).- A mà esquerra, i perpendicular a la nostra, surt una pista que fa molta pujada. Nosaltres seguim de pla per la nostra pista.

Cruïlla.- Seguim endavant, deixant a mà dreta una pista que porta a la riera.

Font.- Al costat d’aquesta cruïlla, a mà esquerra, i a tocar la pista. Aquesta, avui tampoc raja.

Antic molí de la Moreta (00h 49’).- S’ha d’estar molt alerta per no passar de llarg. Les restes d’aquesta edificació, situada a mà dreta, estan recoberts d’heura. Entre aquest i el lloc on la pista travessa la riera, hi ha diversos gorgs petits, un salt d’aigua i un meandre que forma la riera. A l’estiu és difícil accés, a causa de la gran quantitat de vegetació que hi creix.

Riera de Merlès (00h 50’).- No hi ha pont en aquest lloc, però aquest és el final de la nostra excursió d’avui. Mentre esmorzem, fan parada dos 4×4. Un és francès i l’altre suís. Un cop acabem d’esmorzar retornem al càmping pel mateix camí que hem fet servir per arribar fins aquí. Bona caminada.

salt
Salt de Cara de Boc

Si t’ha agradat llegir Fent camí amb el Russi al Salt d’aigua de Cara de Boc, també et pot interessar llegir Sis indrets del Berguedà per visitar a l’estiu.