Pànxing Cerdanya

De les Fonts de la Ringueta a Coll de Pal

Cerdanya
LLAC DE LA MOLINA
Proposta de ruta molt poc freqüentada, que transcorre en la primera part del seu recorregut pel sender SC 735, camí del torrent de la Ringueta, de les Fonts de la Ringueta a Pletisals, per remuntar la torrentada de Coll de Pal, fins al coll, ubicat en territori berguedà. El punt d’inici de l’itinerari, i on deixarem el vehicle, és poc abans el km 8 de la carretera GI-400 de Masella a La Molina -venint de La Molina-, en un petit revolt que es pot aparcar, a l’altra banda de l’alberg dels Maristes, a mà esquerra de la carretera.

El torrent de la Ringueta és un singular i tranquil paratge, amb tot un seguit de ponts de fusta que ens ajuden a superar l’orografia. Aquest torrent és la continuació de la torrentada de Coll de Pal, i recull les aigües del torrent de Set Fonts. És un terreny càrstic, que fa que l’aigua circuli soterràniament, aflorant de les Fonts de la Ringueta en avall. Anirem creuant una vegada i una altre, entre altíssims exemplars de pi negre amb algun avet. A l’esquerra a una cota una mica més alta, ressegueix el torrent la carretera que porta al llac de La Molina, i que passant per Pletisals, porta cap a Montana, anomenada carretera del Telesella de La Tosa. Si volem, podrem accedir al llac, que s’intueix força bé, i tornar al torrent per a en pocs minuts arribar a les taules de pedra de Pletisals.

Travessarem la carretera del Telesella, arribant a la cruïlla de les pistes Olímpica i Volta a Muntanya Sagrada, enfilant el torrent de Coll de Pal cap amunt, per la pista de Volta a Muntanya Sagrada. Més endavant aquesta pista d’esquí gira cap a l’esquerra, vorejant la Muntanya Sagrada pel Torrent Negra. Nosaltres continuarem remuntant la torrentada de Coll de Pal, que va encaixonada fent-se més estreta i costeruda, fins que el paisatge se’ns obre en arribar a Comabella, a 2.026 m d’altitud, que fa de límit entre el Berguedà i la Cerdanya, i on trobarem el que era l’antiga estació berguedana d’esquí de Coll de Pal, integrada ara a La Molina. En aquest punt, i a una cota una miqueta més alta, a la nostra dreta, acaba la carretera BV-4024 de Bagà a Coll de Pal, i que a la Cerdanya passa a convertir-se en una pista forestal de terra, tancada a l’hivern en estar dins de domini esquiable, i que condueix cap a Masella.

En aquest indret trobem els remuntadors, l’antic edifici del Club d’Esquí Coll de Pal, i el nou edifici de serveis -encara per estrenar-. El paisatge canvia i es torna més àrid, sense arbres, amb prats, terra i pedres. Havent superat el tram més costerut, encara ens quedarà remuntar 80 metres de desnivell, per arribar a Coll de Pal, situat a 2.106 m d’altitud, i poder gaudir del singular paisatge de les dues vessants, en un dels enclavaments singulars del parc natural del Cadí-Moixeró. El retorn el farem pel mateix recorregut de pujada.

Fitxa tècnica:

Sortida i arribadaFont de la Ringueta (1.602 m)
Temps de recorregut5 hores
Punt més altColl de Pal (2.106 m)
Una època per fer-hoTot l’any. Ús de raquetes a l’hivern

Jordi Pau Caballero i Oller

Guia de muntanya i promotor de la salut a través de l’activitat física.

Més informació al 637 729 612 o a www.cerdanyasenderismesalut.cat

Si t’ha agradat llegir De les Fonts de la Ringueta a Coll de Pal, també et pot interessar llegir Les claus de les esglésies de Cerdanya: descobrint el valuós patrimoni arquitectònic de la comarca.