Pànxing Cerdanya

27, abril del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya

La muntanya amb esquís – Pic de la Tribuna  2.459 m.

Cerdanya
Descens de la gran pala cimera SE.

Les muntanyes del Donasà que termenegen amb la Cerdanya, presenten un destacat caràcter d’alta muntanya pirinenca. Les seves valls, excavades en una geologia insòlita, permeten traçar als esquiador  interessants  itineraris per accedir als cims més bonics de les nostres contrades. La zona pot presumir de ser afavorida per les nevades vinguin d’un costat o de l’altre i, malgrat les altituds moderades de les seves muntanyes, la bona exposició afavoreix la qualitat de la neu en cotes relativament baixes. Per l’itinerari que recomanem avui cal una certa condició física donada la seva llargada. També els canvis de vessants el fan perdedor en cas de mala visibilitat.

ACCÉS

Des de Puigcerdà i la Guingueta d’Ix, sortiu per la carretera N-116 fins a Mont Lluís. Aquí gireu a l’esquerra i per la D-118, arribeu a Puigvalador i pugeu a la base de l’estació d’esquí.

Des de Puigcerdà 43 kms.

Descens de la gran pala cimera SE.

ITINERARI

1750 m. APARCAMENT ESTACIÓ D’ESQUÍ DE PUIGVALADOR. Actualment l’estació està tancada. Remunteu per les pistes fins el punt culminant (+ 632 m)

2382 m. PIC DEL GINEBRE. Situeu-vos uns metres a l’oest, on hi ha un vistós pedró, per començar a baixar entre petits pins en direcció sud-oest. Quan trobeu el bosc més espès gireu gradualment al nord per buscar millors clarianes. Baixeu (O) per entre comes i repetjons fins al fons de la vall (- 422 m)

1950 m. VALL DE BOTADIOL. En el magnífic marc d’aquesta vall, remunteu (SO) per la llera del riu o els seus vorals. Travesseu una zona planera (2027 m) i continueu progressant al sud-oest. Passat el solc d’un torrent, remunteu unes pales fins una altra esplanada. Des d’aquí s’observa la resta de l’itinerari (+280 m).

2240 m. REPLÀ. Encareu la traça al nord-oest per remuntar l’ampla pala que, tot i la seva inclinació, permet fer llaçades amb comoditat (+ 152 m).

2402 m. COLL DELS CASTELLETS. En la carena del Pic de la Tribuna. La descoberta de l’altre vessant és espectacular per les magnífiques vistes. Pugeu en direcció nord pel fil de la carena, amb esquís o sense, segons us permeti les condicions de la neu (+ 57 m).

2459 m. PIC  DE LA TRIBUNA. Panoràmica excepcional que probablement dona nom a aquest cim. Per tal no desfer el trajecte  poc esquiable de la carena, sortiu del cim en direcció nord per situar-vos en un proper collet on veureu el rocam de color més clar característic de la zona. D’aquí baixeu al sud-est per un pendent força inclinat però prou ample com per traçar amb comoditat (- 219 m).

2240 m. REPLÀ. Més o menys a la meitat d’aquesta baixada retrobareu la traça de l’anada. Continueu avall fins la zona més planera de l’itinerari (- 213 m).

2027 m. ESPLANADA. Poseu les pells i inicieu la remuntada (E) en direcció a una zona rocallosa que ja haureu observat a la baixada. Deixeu-la a la vostra dreta i continueu progressant pel bosc (+ 93 m).

2120 m. En aquesta cota trobareu en mig del bosc un inclinat corredor que us facilitarà el retorn. La seva pujada és una mica feixuga i cal ajustar les llaçades amb destresa (+ 120 m).

2240 m. LIMIT SUPERIOR DEL BOSC. Entreu a l’extensa i ventada esplanada I AVANCEU (E) entre els esclarissats pins (+ 72 m).

2312 m. PUIG DEL PLA BERNAT. Des del punt culminant d’aquest bell cim, sortiu en direcció nord-oest per apropar-vos al promontori del Clot de l’Euga, abans del Pic del Ginebre. Aquí veureu una inclinada pala que s’aboca (NE) pel Serrat de la Lliça Cremada i que us aproparà a les pistes d’esquí (cota 2140 m, aprox) per on retornareu al punt de sortida (- 562 m)

Remuntant la pala final poc abans d'arribar al coll dels Castells.
Remuntant la pala final poc abans d’arribar al coll dels Castells.

FITXA T TÈCNICA

Desnivell 1396 m.
Altitud màxima 2459 m.
Dificultat mitjana-alta ***
Temps 7’5 – 8 hores
CARTOGRAFIA :  IGN – Rando Editions. Nº 8 – CERDAGNE-CAPCIR- Esc. 1/50.000.