Pànxing Cerdanya

La muntanya amb esquís: Puig de Coma d’Or en circuit

Cerdanya
3442 adalt del cim
El Puig de Coma d’Or és un cim de 2.821 m d’altitud situat al Massís del Carlit. L’ascensió fins a coronar-lo es pot fer tant a l’estiu com a l’hivern, essent en aquesta estació on es poden copsar les millors vistes nevades sobre l’Estany de Lanós a un costat i les valls de l’Arieja a l’altre.

ACCÉS

Sortiu de Puigcerdà o la Guingueta d’Ix per la carretera N-20 i arribeu al coll del Pimorent.

Des de Puigcerdà: 28 km.

ITINERARI

1.910 m. COLL DEL PIMORENT. Remunteu al nord-est l’ampla vall de la Coma d’en Garcia per terreny fàcil i sense vegetació. El relleu és planer i podeu escollir el voral que presenti millors condicions de neu (+ 230 m).

2.140 m. CAP DE LA PISTA. Una pista de muntanya arriba a aquest punt on es troba un registre de les galeries de la xarxa hidroelèctrica de Lanós. Supereu (NE) un repetjó, travesseu la zona planera de l’olla i remunteu la pala final d’accés al coll. Eventualment, cornisa fàcil de sobrepassar (+ 394 m).

2.534 m. PORTELLA DE LA COMA DEN GARCIA. Coll entre la Tossa Rodona i el Cap de la Cresta dels Llosers. Baixeu lleugerament (SE) uns 150 metres en biaix fins vora de l’ampla portella de Cortal Rossa (- 33 m).

2.501 m. PORTELLA DE COMA DOR o de CORTAL ROSSA. Deixeu lleugerament ensotat a la vostra dreta (S) el petit estany de Coma d’Or i reinicieu la pujada remuntant a l’est els propers pendents sovint ventats. Heu de dirigir la traça amb la intenció de flanquejar el vessant nord del Cap de Llosada i assolir la carena que segueix (+ 189 m).

2.690 m. REPLÀ. Zona planera en el llom carener. Decanteu-vos lleugerament a l’esquerra (N) per passar de biaix sobre la capçalera de la vall de les Vacinas i, després d’un inclinat repetjó, arribareu a una bretxa de la cresta principal des d’on descobrireu el vessant de la baixada (+ 120 m).

2.810 m. PORTELLA A LA CRESTA DEL CIM. Des d’aquí tan sols us cal seguir (N) el curt tram de l’aèria cresta que us separa del cim. Probablement, haureu de descalçar els esquís, sobretot per arribar a la punta situada més al nord (+ 16 m).

2.826 m. PUIG DE COMA DOR. La vista panoràmica és notable especialment sobre la feréstega conca de Lanós dominada per l’espectacular mola de la Pica del Carlit. Al nord veureu a tocar el Puig Pedrós de Lanós amb la seva espectacular pala. Retorneu a la portella i inicieu el descens (NE) pel vessant de llevant, oposat al de la pujada. Decanteu una mica la traça a la vostra esquerra per arribar a una zona planera a tocar d’uns estanyols (- 291 m).

2.535 m. ESTANYOLS. Opcionalment, podeu fer l’ascensió al Puig Pedrós de Lanós (2.842 m) traçant la pujada prop de la cresta nord i efectuant l’atractiu descens de la pala est (afegir 307 m de desnivell en els dos sentits). Per continuar encareu la traça al sud-est i baixeu pel bonic solc del Rec de la Fada. Quan aquest s’eixampla ostensiblement i gira el seu curs a l’est (cota aprox. 2.355 m) abandoneu la seva llera per la dreta i per terreny més planer aneu a buscar (S) els pendents que s’aboquen a la propera vall (- 265 m).

2.270 m. REC DE LA PORTELLA DE LANÓS. De nou amb les pells, remunteu (E) aquesta bonica vall. El pendent és força regular i l’itinerari no presenta cap mena de complicació (+ 198 m).

2.468 m. PORTELLA DE LANÓS. Aquí teniu l’opció de baixar directament pel Rec de Cortal Rossa fins a la mateixa esplanada (2.150 m) on trobareu una pista que va al Coll del Pimorent. La pista té uns 5 km totalment planers que transiten sobre el poble de Porté i que, per la seva exposició, està sovint mancada de neu.

Si aquesta està en bones condicions, és recomanable iniciar des de la mateixa Portella un flanqueig planer (E) de poc més d’1,5 km entre les barres rocoses fins a travessar el fondal del Rec de Cortal Rossa. Després cal remuntar una mica per assolir un passatge (cota 2.510 m) que, flanquejant de nou, us situarà a la cubeta de l’estany.

2.466 m. ESTANY DE COMA DOR. Remunteu (N) fins a la propera Portella de Cortal Rossa i aquí flanquegeu a l’oest per arribar fàcilment al proper coll (+ 68 m).

2.534 m. PORTELLA DE LA COMA D’EN GARCIA. Retrobament amb l’itinerari de pujada, Baixeu l’ampla vall fins al punt de sortida (- 624 m).

Font: Ricard Molina i Ramon Orriols

Si t’ha agradat llegir l’excursió La muntanya amb esquís: Puig de Coma d’Or en circuit també et pot interessar llegir La muntanya amb esquís: volta al Cambre d’Aze 2.750m.