Pànxing Cerdanya

De les Riberes de l’Alt Segre, als Esterregalls

Cerdanya
Esterregalls
Interessantíssima ruta de contrastos pel fons de la vall ceretana, a redós de l’ombrívola vegetació de ribera de l’Alt Segre, amb el verd del bosc, el blau de l’aigua i del cel i els ocres dels Esterregalls, enllaçant dos espais naturals protegits en molts pocs quilòmetres.

Els Esterregalls són unes formacions curioses que s’han generat en aquest terreny gràcies als sòls poc cohesionats que tenen el seu origen fa 11 milions d’anys, a causa d’un conjunt de sediments dipositats a la zona pels rius Duran i Segre, rius que han transportat materials des de la muntanya fins a les vores del Segre. Durant el segle II aC, els romans van descobrir or en aquests sòls formats per quars, pissarres i quarsites, i varen fer servir tècniques hidràuliques a cel obert per a la seva extracció. Un sistema de canals d’aigua per conduir i filtrar les terres, i amb ells l’or que hi era barrejat, va començar a donar la forma actual a la zona.

L’itinerari comença a l’àrea recreativa que hi ha a l’entrada del poble de Soriguerola, on haurem de deixar el vehicle. Seguirem l’ample camí que va en paral·lel a la Ribera d’Alp, fins que aquest arriba al bosc de ribera, tot girant cap a l’esquerra, per transcórrer entre el camp de golf de Fontanals de Cerdanya, i la riba esquerra del riu Segre, el qual no travessarem fins a arribar a la palanca de Sanavastre. L’ambient és ombrívol, mostrant-nos uns paisatges de Cerdanya desconeguts per moltes persones. Trobem unes quantes passeres, espai obert a la nostra esquerra amb la Tosa al fons, vistes sobre el Cadí, algun revolt que en obrir-se cap a nord, ens mostra els cims més altius de la Cerdanya. Hi anirem enllaçant diversos senders de Cerdanya -SC- amb marques i números grocs. Un cop arribem a la palanca de Soriguerola, creuarem el riu per passar a la riba dreta, per un frondós i espectacular bosc de ribera, anant cap a la nostra esquerra. El terreny, tant a una banda o l’altra de la riba, ens mostra característiques d’una plana fluvial d’inundació, on el curs del riu ha estat modificat diverses vegades per la força de les avingudes.

Continuarem per la riba dreta del riu fins que el camí gira cap a la dreta per anar a cercar la pista que agafarem a la nostra dreta i en pocs metres ens acostarà a Santa Maria de Quadres, la qual seguirem remuntant, ara riu amunt, fins a agafar un camí a mà esquerra, que ens condueix al poble d’All -per un pas sota la carretera-, on anirem a cercar el camí senyalitzat, a prop de l’església, i que ens portarà i retornarà dels Esterregalls. Un cop de bell nou al poble, anirem a cercar la carrerada d’All, que torna a creuar per sota la carretera, per a conduir-nos cap al riu Segre, i tornar a agafar la palanca de Sanavastre i desfer el camí fins a Soriguerola.

Sortida i arribadaSoriguerola (1.050 m).
Temps de recorregut4:00 h, depenent del gaudi i de la contemplació.
Punt més altEsterregalls (1.126 m).
Una època per fer-lotot l’any, a l’estiu s’agraeix sortir d’hora, al ser els Esterregalls un espai obert i el darrer tram de retorn sortint del bosc de ribera.
Cerdanya Senderisme de Salut

De les Riberes de l’Alt Segre als Esterregalls, és una de les sortides que ofereix el programa Cerdanya Senderisme de Salut. Les activitats, organitzades per Guies del Pirineu, compten amb el patrocini dels ajuntaments de Puigcerdà, Alp i Llívia, i amb la col·laboració de La Molina Grup FGC, Nordic Walking Pirineus i Catalunya Modern Nordic Walking Academy.

Font: Jordi Pau Caballero i Oller

Si t’ha agradat llegir De les Riberes de l’Alt Segre, als Esterregalls, també et pot interessar llegir A l’estiu, càmpings!.