Pànxing Cerdanya

Ascensió als cims del Perafita i Monturull

Cerdanya
Excursió Perafita 1
Avui us proposem un itinerari circular a la zona dels estanys de la Pera, ideal per dur a terme a l’estiu quan les altes temperatures propicien la recerca de zones fresques i amb aigua. En aquest recorregut, a part de visitar dos estanys bucòlics com són els de la Pera, també ascendirem a dos dels cims fronterers emblemes del territori com són el Perafita i el Monturull, els quals ens brindaran unes vistes indescriptibles del Pirineu.

Per aventurar-nos en aquest itinerari tenim dues opcions que ens facilitaran l’aproximació al nostre punt de partida. Durant cada dia del mes d’agost i els caps de setmana de setembre fins al dia 11 tenim tant al cap del Rec (Lles de Cerdanya) com al Fornell (Aransa) el servei de transport llançadora-bus amb diferents freqüències d’horaris que permetran que, per un preu simbòlic, ens estalviem una mà de quilòmetres fins al nostre objectiu de punt de partida. Important recalcar que per falta de connectivitat digital no s’admet el pagament amb targeta ni dispositius electrònics i s’ha de portar el preu just en metàl·lic.

Iniciarem l’itinerari des del refugi de la font de les Pollineres (2.100 m) on agafarem el GR-11-10 el qual, a poc a poc, va guanyant desnivell positiu enmig dels pins negres, els nabius i el neret. En la pujada hi haurà trams que anirem per dins de la zona boscosa i d’altres que haurem d’agafar petits trams de la pista forestal. A mesura que anem avançant ens trobarem diferents palanques de fusta que ens permetran poder travessar els torrents d’aigua que ens acompanyen durant la nostra ascensió. Poc abans d’arribar a trobar el primer estany veurem un majestuós salt d’aigua el qual ens despertarà les ganes d’apropar-nos a refrescar una mica: es tracta del salt d’aigua del Planell Gran (2.240 m).

El deixarem enrere i continuarem pujant pel sender, el qual ens deixarà a la pista forestal, on en molt pocs metres descobrirem el petit estany de la Pera (2.310 m) amb els dos nostres objectius just darrere, el Perafita o també anomenat Tossal de la Truita i el Monturull, així que farem una parada curta per contemplar la bellesa de l’estany i continuarem camí cap amunt a la recerca de l’estany gran.

Continuant pista al revolt més pronunciat i al costat d’un torrent d’aigua agafarem un sender que ens comunicarà amb l’estany gran de la Pera (2.347 m) on a part de contemplar la seva bellesa peculiar veurem ben segur un grup d’ànecs que ja han fet de l’estany el seu hàbitat durant els mesos més calorosos de l’any.

Una vegada amb els dos llacs visitats, avançarem i tornarem a agafar el GR 11-10 el qual a poc a poc ens farà guanyar desnivell positiu considerable empetitint l’estany gran de la Pera a la nostra vista i arribarem al Port del Perafita o també anomenat collet de Sant Vicenç (2.573 m) on tindrem unes bones vistes del nostre país veí (Andorra) i on la nostra imaginació reconstruirà la història transfronterera del contraban de mercaderies de generacions passades. Un cop al port haurem d’agafar el sender remarcat a la nostra esquerra que sense dificultats tècniques ens guiarà fins al primer cim de la jornada: el Perafita o Tossal de la Truita (2.753 m), el qual reconeixerem per tenir un monument en forma de piolet. Aquí, si les condicions meteorològiques ho permeten, és un bon lloc per esmorzar i gaudir de tota la panoràmica dels Pirineus.

Un cop acabat el mos, deixarem enrere el cim del Perafita i baixarem pel coll de Claror, el qual té algun pas tècnic interessant, però que amb paciència i serenitat es pot fer bé. Com tots els colls, té la seva part de baixada i pujada, i és aquí on un cop arribats a la part més baixa ens tocarà pujar per un sender entretingut on al seu punt culminant ens esperarà el Monturull (2.760 m), cim que està dins del llistat dels 100 cims essencials de la FEEC. Un cop coronat el cim i veient com d’impressionant es veu el coll de Claror des del mateix cim, ens tocarà baixar per un sender remarcat amb fites resseguint la serra d’Airosa, la qual ens portarà a estar atents a agafar un trencall a mà esquerra que ens portarà a la bassota de Claror (2.460 m), una bassa que ens mostra com els canvis climatològics en llargs períodes de temps propicien la desaparició dels estanys fins a convertir-se en basses o simples molleres.

Continuarem caminant i resseguint les fites fins que ens deixaran altre cop a la pista davant de l’estany petit de la Pera. Allà podrem decidir si baixar directament per la pista forestal fins a Pollineres o bé fer un últim esforç i pujar al refugi dels Estanys de la Pera (2.335 m) a fer un beure i a provar les seves fantàstiques propostes gastronòmiques. Sigui com sigui, per fer circular la ruta, quan baixem agafarem la pista i entre revolt i revolt trobarem un sender que ens retallarà el circuit fins a l’aparcament de Pollineres, on podrem agafar de baixada la llançadora-bus i descansar després d’un llarg, però molt interessant itinerari, ideal per fer en dies calorosos d’estiu.

Fitxa Tècnica

Sortida i arribadaRefugi de la font de les Pollineres (2.100 m)
DificultatExigent
Longitud de l’itinerari11,5 Quilòmetres
Desnivell de l’itinerari+ 800
Temps del Recorregut aproximadament4:30 / 5 h
Punt més altCim del Monturull (2.760 m)
Una època per fer-loEstiu i Tardor
Perafita

Font: Roger Escarré Castillo/Penyes Altes Outdoor Services

Si t’ha agradat llegir la notícia Ascensió als cims del Perafita i Monturull, també et pot interessar llegir Tot a punt per a una nova edició del programa Cerdanya Senderisme de Salut.