Pànxing Cerdanya

Ascensió a l’església de Santa Maria de Bell-lloc, la talaia de l’Alta Cerdanya

Cerdanya
OBR_esglesia
A l’espera que les primeres neus comencin a cobrir la comarca, avui us proposem una excursió per enxopar-vos de tardor, per admirar els colors ocres que inunden l’escena i per gaudir, per sobre de tot, d’una de les millor vistes panoràmiques de la Cerdanya. Acompanyeu-nos avui fins a Santa Maria de Bell-lloc, la talaia de l’Alta Cerdanya.

La nostra excursió comença a poble de Dorres, conegut pels seus magnífics banys termals d’origen romà. Tenim dues opcions per deixar el cotxe: la primera, i la que escollim nosaltres, és fer-ho a la plaça de l’església, on podrem omplir les cantimplores. La segona, poc recomanable pel petit espai que hi ha per aparcar, és fer-ho uns metres més enllà, travessant el poble i estacionant sota la capella de la Mageta.

Així, sortim de davant de l’església de Saint Jean de Dorres, seguint durant tota la ruta les marques vermelles i grogues que ens guien poble endins. Passem pel costat de la capella de la Mageta i comencem a resseguir el Rec de Jovell cap amunt. El terra empedrat es deixa entreveure entre la catifa de fulles ocres, marrons i grogues que ens regala aquesta bonica postal tardoral.

església

Al cap d’uns quinze minuts des del començament de la caminada, trobem a mà esquerra un desviament senyalitzat amb “Chemin du Belloc”, que és per on farem la tornada. Seguim pel camí de la dreta, en direcció al coll de Jovell, i de mica en mica el camí va prenent pendent, sempre suau i assequible per a tota la família si sou caminadors. Uns metres abans d’arribar al coll, tombarem a l’esquerra per veure davant nostre el cim de l’Argila. El camí, ben fressat, circumval·la aquesta elevació, però podem escollir fer cim per un corriol ben marcat.

Seguint el camí, a estones amb roderes i signes de pas de vehicles que pugen o baixen bestiar a la muntanya, arribarem a un altiplà on tindrem la primera panoràmica: a la nostra dreta podrem resseguir amb la vista part la falda sud de la vall del Carol, amb la seva característica formació granítica. Seguirem recte, travessant l’altiplà com si volguéssim anar a buscar la vall cerdana i de seguida veurem com Santa Maria de Bell-lloc treu el cap.

A mesura que ens hi acostem, la panoràmica ens anirà sorprenent més, sent capaços de contemplar la pràctica totalitat de la vall que és la Cerdanya, des del coll de la Perxa fins a l’estretor baridana de més enllà de Martinet. Enfront, podrem resseguir des de més enllà del Puigmal fins a la serra del Cadí, veient si ens hi fixem bé, fins i tot, part de l’enforcadura del Pedraforca que treu el cap pel coll de Tancalaporta.

església

Un cop hàgim gaudit de la panoràmica, és hora de tornar cap a Dorres. Aquest cop ho farem seguint les marques grogues que trobarem en una porta metàl·lica situada al lateral de la pista ampla que hi ha als peus de l’església. La travessem, ens assegurem que quedi ben tancada i seguim les marques fins a ensopegar amb una altra closa, aquesta de fusta. Continuarem baixant sempre en direcció al poble de Dorres, saludant un ramat de cavalls que peixen, i el camí ens portarà de nou cap al Rec de Jovell, a la bifurcació que hem deixat a l’esquerra quan fèiem el trajecte d’anada. Ara només ens resta tornar cap al cotxe.

Fitxa tècnica:

Sortida i arribada:Plaça de l’Església de Dorres
Temps de recorregut:1h30
Desnivell acumulat:250m
Distància:4km
Una època per fer-la:Tot l’any

Font: Oriol Bombardó Rosiñol

Si t’ha agradat llegir l’excursió Ascensió a l’església de Santa Maria de Bell-lloc, la talaia de l’Alta Cerdanya, també et pot interessar llegir l’excursió a L’Estany de Lanós (2.265m).