Pànxing Cerdanya

25, abril del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya

L’Estany de Lanós (2.265m)

Cerdanya
Estany de Lanos
Una magnífica excursió que ens permetrà conèixer dos estanys: l’estany de Font Viva i l’estany de Lanós, i les seves importants i espectaculars infraestructures hidrològiques, juntament amb l’imponent escenari on s'emplacen.

Agafarem l’N-20, de Puigcerdà al Coll de Pimorent -Puymorens-, i passat el trencall de l’entrada a la boca sud del Túnel de Pimorent, arribarem a Porté. Just abans d’entrar-hi trobarem el trencall que ens indica “Massis du Carlit par le Lanoux”, on girarem a la dreta, tot seguint la carretera estreta que passa entre les cases de Porté, arribant a la zona d’aparcament del final de la pista, més enllà del llac del Passet, a on hi havia l’antic telefèric d’EDF.

Deixarem el nostre vehicle per agafar el corriol que surt a l’esquerra, remuntant el rec que baixa de Font Viva, ombrívol, amb un parell de petites cascades, i amb un parell de petites grimpades, per sortir a camp obert, molt a prop de l’estany Font Viva (1.890 m), al qual ens acostarem sense desviar-nos gaire de la nostra ruta.

estany
Estany de Font Viva (1.890m)

Reprendrem el camí per agafar un tram de forta pujada a la solana, fins a connectar amb el Tour de Carlit (GR-7), a redós del serrat i el Pic de Font Viva (2.673 m), sender on el pendent se suavitza molt, podent gaudir d’excel·lents vistes sobre la Vall del Rec de Lanós -inici del riu Carol-, el Coll Roig, el Castell Izard i el Carlit (2.921 m.). Si mirem enrere, apareix una mica la fisonomia del Pic de les Valettes (2.814 m), el Font Freda (2.738 m) i l’Estanyol (2.586 m), on s’ubica l’estació d’esquí de Porté-Pimorent.

Carlit (2.921m)

La vall es va eixamplant, fins a arribar a l’anomenat Rec de Lanós, de singular bellesa per l’erosió de la roca, i creuarem el pont de fusta ascendint fins a la presa, des d’on tenim unes magnífiques vistes del Carlit, on darrere seu es troba el sector lacustre de les Bolloses.

La baixada la farem per l’altre vessant de la vall, pel Camí dels Enginyers, que surt sota el Refugi dels Enginyers, i ressegueix el Rec de Lanós -a la nostra dreta, al fons de la vall- fins a arribar prop de l’estany de Font Viva -val la pena desviar-se una miqueta de la ruta, per tenir una altra perspectiva de l’estany-. Per fer-ho travessarem el rec per un pont de fusta.

Retornem per agafar de nou el Camí dels Enginyers, i ara passarem per un sector una mica caòtic, ja que el bosc ha patit l’acció de diferents allaus, que han anat deixant un reguitzell d’arbres tombats a terra que dificulten i alenteixen la progressió sobre terreny. I entre prats, boscos i rierols, arribarem de bell nou al punt de partida, creuant per un pont el Rec de Lanós, i arribant on hi havia l’antic telefèric d’EDF per a transportar els materials de construcció de la presa.

Sortida i arribada:Aparcament antic telefèric EDF (1.735m)
Temps de recorregut:5h
Punt més alt:Estany de Lanós (2.265m)
Una època per fer-la:Tot l’any. A l’hivern amb raquetes de neu

L’estany de Lanós, és una de les sortides que ofereix el programa Cerdanya Senderisme de Salut. Les activitats, organitzades per Guies del Pirineu, compten amb el patrocini dels ajuntaments de Puigcerdà, Alp i Llívia, i amb la col·laboració de La Molina Grup FGC, Nordic Walking Pirineus i Catalunya Modern Nordic Walking Academy.

Jordi Pau Caballero i Oller

Guia de muntanya i promotor de la salut a través de l’activitat física

Tel. 637 729 612

www.cerdanyasenderismedesalut.cat

Si t’ha agradat llegir l’excursió a l‘Estany de Lanós, també et pot interessar llegir Caminada fins al paradolmen del Tossal d’Isòvol.