Pànxing Cerdanya

Turisme Actiu – Cerdanya

Coll de Pimorent – Merens

Cerdanya
Quan els esquís van esdevenir el millor estri per desplaçar-se per la neu, va néixer l'encant de les traveses. Solcar valls, cavalcar carenes i trascollar ports i portelles per descobrir la fantasi de nous hortizons, és un atractiu irrenunciable per l'esperit aventurer de qualsevol muntanyenc. El relleu de les nostres muntanyes resulta especialment adequat per traçar itineraris d'aquesta naturalesa. Generalment, les altes valls secundàries s'aboquen a les principals, obertes i amb pendents prou generoses per permetre una bona accessibilitat.

Accés:

Arribeu al Coll de Pimorent per la N-20. Des de Puigcerdà són 29 Km.

pimorent

Itinerari:

• 1.910m Coll de Pimorent

Remunteu vers els nord-est l’ampla vall de la Coma d’en Garcia per terreny fàcil. A la dreta orogràfica de la vall trobareu una pista que podeu seguir segons les condicions de la neu (+230m).

• 2.140m cap a la pista

Construccions de la galeria hidroelèctrica de Lanós. Supereu un repetjó per arribar al fons planer de l’olla. Travesseu-lo i remunteu la pala final del coll. Eventualment cornisa fàcil de superar (+394m).

• 2.534m Portella de la Coma d’en Garcia

Collada entre la Tossa Rodona i el Cap de la Serra dels Llosers. Baixeu lleugerament en suau flanqueig (SE) fins l’ampla portella de Cortal Rossa a tocar de l’estany de Coma d’Or (-33m).

• 2.501m Portella de Coma d’Or o de Cortal Rossa

Divisòria entre la Cerdanya i l’Arièja. Deixeu-la a la vostra dreta (S) per encarar el descens plenament al nord. Els pendents amples i francs ofereixen un descens extraordinari (-291m).

• 2.210m Saut del Clòt dels Pujols

A prop del límit superior del bosc, el torrent s’escola per un embut característic que podeu baixar directament o evitar-lo per les pales de la vostra dreta entre boniques clarianes de pins i bedolls (-229m).

• 1.981m Jaça del Pla

Ampla cubeta de confluència de les valls de la Coma de l’Anheèl i la del Cortal Subran al capdamunt de l’Estanh de les Vacines. Una mica enfilat a l’est veureu el modern refugi que disposa de tots els serveis (2.104m, 50 places, a l’hivern obert per reserva al 0033 561 644 473). L’estança lliure és molt reduïda però prop del punt en que us trobeu hi ha una ampla cabana oberta amb 12 places.

Darrera la mateixa heu d’iniciar la pujada per la llera del rec del Cortal Subran. Un petit esquenall, que parteix la vall, us proporcionarà una molt agradable traçada fins al peu del coll, que assolireu per la curta i molt inclinada pala final (+352m).

• 2.333m Portelha de Vacinas

Collet molt ben dibuixat entre el pic de l’Estanhàs i el del Cortal Subran. Baixeu al nord per molt bonics i variats pendents, amb vistes dels escarpats cims que encerclen la capçalera de la Vall del Nabrelh (-277m).

• 2.056m L’Estanhàs

Petit estanyol en el fondal d’un replà. Seguiu (N) el torrent que s’encaixa notablement o busqueu a mà dreta els pendents laterals i les clarianes en les zones lleugerament boscades. Bonic descens (-244m).

• 1.832m La Presassa

Captació d’aigua de la galeria de la Vall de l’Orgeix. Està situada en una jaça on conflueixen diversos torrents. Seguiu (NO) el curs natural de l’ampla vall del Nabrelh per pendents molt suaus (-133m).

• 1.699m Jaça de Nabrelh

Travesseu-la (NO) tot deixant enlairat a la vostra dreta el salt de Nabrelh. Continueu pla i avall sense problemes d’itinerari (-217m).

• 1.492m La Fontanassa

Notable surgència al marge dret de la vall. En bones condicions de neu podreu encara allargar el descens un bon tram. En cas contrari segiu el GR10 (riba dreta), tot passant unes bordes i unes fonts sulfuroses, abans d’arribar al veïnat de les Vives, a la part alta del poble de Merens. Distància per carretera fins el punt de sortida: 19km.

Font: Ricard Molina i Ramon Orriols

Si t’ha agradat llegir l’excursió Coll de Pimorent – Merens, també et pot interessar llegir La muntanya amb esquís: MONTURULL (2.761 m)