Pànxing Cerdanya

25, abril del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya

La muntanya amb esquís: MONTURULL (2.761 m)

Cerdanya
monturull
La bonica serra d'Airosa tanca el ponent de la vall dels Estanys de la Pera i termeneja amb la veïna comarca de l'Alt Urgell. El seu punt culminant és el cim del Monturull, també anomenat Torre dels Soldats per haver albergat un punt d'observació militar. La seva ascensió des del Centre d'Esquí Nòrdic del Fornell permet diverses variants, totes elles interessants i amb descensos de gran qualitat. Aquí ens referim a la ruta més tradicional indicant una alternativa una mica més llarga i exigent.

També és molt recomenable l’itinerari pel vessant de Bescaran i la Vall de la Bassa (veure el mapa-guia Muntanyes de Neu de l’Editorial Alpina).

Accés:

Des de Puigcerdà sortiu per l’N-260 en direcció a la Seu d’Urgell. Just passat Martinet de Cerdanya, gireu a la dreta per seguir la carretera veïnal LV-4036 en direcció a Lles. Al cap de 7,5km i en un marcat giravolt, preneu a l’esquerra la pista asfaltada que puja a Arànser (4,5km).

Deixeu el poble i continueu fins al Centre d’Esquí Nòrdic del Fornell. Des de Puigcerdà: 45km.

Itinerari:

• 1.840m El Fornell.

Aparcament del Centre d’Esquí Nòrdic que disposa de diversos serveis. Seguiu (O) la pista de la Pollineres poc més d’un quilòmetre (+115m).

• 1.195m Prat Miró.

Àmplia clariana i sòlid refugi en bon estat habitualment tancat. La pista remunta al nord amb un seguit de quatre marrades que podeu atallar segons les condicions de neu (+195m).

• 2.159m Pas de la Pera.

La pista sobrepassa un cintrafort abans de baixar lleugerament. Abans doneu-la i remunteu (O), inicialment per agradables pendents que es redrecen notablement en el tram superior (+320m).

• 2.470m Coll de la Barra.

Orienteu la traça al nord per seguir còmodament l’ampla carena. Sobrepasseu o flanquegeu un promontori (2.502m) i continueu, sempre al nord, sense deixar el llom de la cresta que amb un costerut repetjó us deixarà al proper cim (+161m).

• 2.631m Pic del Coll de la Barra.

Punt elevat al sud de la Serra d’Airosa coronat amb una fita de formigó. Aquí la carena s’orienta més clarament al nord-oest. Seguiu-la i, passada la modesta elevació del Pic d’Airosa, baixeu lleugerament al Coll de Monturull (2.640m) i, tot seguit, encareu el cim per la mateixa cresta amb un tram final força pendent i rocallós que potser us obligarà a descalçar-vos abans d’assolir l’altiplà superior (+130m).

• 2.761m Monturull.

Cim ample i planer on conflueixen la Cerdanya, Andorra i l’Alt Urgell. Extensa vista panoràmica amb el vistós Pic de Perafita o Tossal de la Truita al davant, només separat pel coll de Claror. La tornada pel mateix itinerari és entretinguda i la baixada del Coll de la Barra realment atractiva.

La variant una mica més llarga i exigent, consisteix en baixar poc menys de 100 metres en direcció oest per l’arrodonida carena de la Serra del Port Negre. Quan aquesta, en un fals coll, esdevé més estreta, encareu la traça al nord per baixar els pendents que s’aboquen a la vall andorrana de Claror. En arribar a la zona planera decanteu-vos clarament a la dreta (NE), (-321m).

monturull
Dalt del cim del Monturull (2.761 m)
  • 2.440m Clot de la Tora.

Fondal a la capçalera de la vall de Claror. Des d’aquí torneu a remuntar els febles pendents en direcció est per situar-vos a la base del coll, preveient, segons les condicions de neu, traçar un flanqueig ascendent per assolir-lo (+130m).

• 2.579m Coll de Claror.

Davant vostre teniu la oberta i franca vall dels Estanys de la Pera amb el seu refugi al peu de l’imponent Port de Perafita. Els pendents que ofereix la baixada són inicialment força inclinats però molt oberts i amples (-100m).

• 2.470m Bassa de Claror.

Petit bassot de glaç poc visible en hiverns de molta neu. A partir d’aquí heu d’encarar la traça gradualment a la vostra dreta (SE). Entreu a la zona boscada on coincidireu eventualment amb la pista forestal i continueu baixant buscant les millors clarianes de les seves proximitats (-341 m).

• 2.129m Font de les Pollineres.

Ampli espai amb equipaments de lleure propera a la cruïlla de la pista de Cap del Rec. Pel retorn podeu retrobar l’itinerari de l’anada remuntant lleugerament (S) per la pista fins el Pas de la Pera o continuar per la vall on trobareu una pista habilitada pels practicants de raquetes que baixa directament al punt de sortida (-289m).

Font: Ricard Molina i Ramon Orriols

Si t’ha agradat llegir l’excursió La muntanya amb esquís: MONTURULL (2.761 m), també et pot interessar llegir D’Estamariu a Bescaran.