Pànxing Cerdanya

D’Estamariu a Bescaran

Cerdanya
Foto 426. El poble de Bescaran
Estamariu - Bescaran, és un itinerari gentilesa de Guies del Pirineu que ofereix a l’agost el programa d’activitats Cerdanya Senderisme de Salut, amb activitats de Senderisme, cursos de Modern Nordic Walking, i sessions de Sanèrgies - Banys de Bosc.

Aquesta ruta, a 23 km de la Cerdanya per carretera, recorre la vall del riu Bescaran, en un itinerari que enllaça el poble d’Estamariu, amb el poble de Bescaran, que pertany al singular municipi de les Vall de Valira, al llindar de ponent de l’Espai Natural Protegit de la Tossa Plana de Lles – Puigpedrós. La capçalera de la vall està presidida pel cim del Monturull (2.761 m), enclavament on es troben el carenar del Port Negre i Pic Negre (2.643 m) que delimiten l’Alt Urgell amb Andorra, al NE, i el carenar del Pic del Coll de la Barra (2.631 m), el Coll de la Barra i el Turó Punçó (2.493 m) que delimiten amb la Cerdanya, a l’E.

La seva ubicació a l’eix axial pirinenc, i la seva proximitat amb la frontera amb Andorra, fa que en el recorregut que proposem de pujada cap a Bescaran, hi conflueixin diverses rutes i itineraris per la riba dreta del riu de Bescaran. Per una banda, és una de les rutes que feien servir els jueus fugint de l’Holocaust a través dels Pirineus de Lleida, integrada dins el projecte “Perseguits i salvats”.

L’Alt Urgell fou la via principal d’evasió dels refugiats provinents del Principat d’Andorra, i un d’aquests itineraris partia de Sant Julià de Lòria, travessava la frontera pel coll de la Rabassa, per dirigir-se cap a Bescaran i Estamariu direcció La Seu d’Urgell. Per altra banda hi conflueix “El Camí del Capcir a l’Alt Urgell”, que creua el principat d’Andorra. Pertany al “Camí capçaler: de Salses a Balaguer”, que forma part d’ “El Camí”, una ruta de senderisme cultural que, amb un traçat continu i senyalitzat, que enllaça camins i rutes existents de totes les comarques i illes de parla catalana. Tanmateix, forma part de la ruta del “Camí de Retrobament”, recuperant antics camins en una ruta transfronterera que uneix els territoris de l’Alt Urgell, Andorra i l’Arieja.

Per arribar a Estamariu, ho farem des de la N-260, deixant Martinet enrere, i agafant una desviació a la dreta, poc abans d’arribar a La Seu d’Urgell. L’itinerari comença a l’entrada del poble d’Estamariu, on hi ha un plafó informatiu de la xarxa de camins, vora l’església romànica de Sant Vicenç d’Estamariu. Pujarem pel Camí vell de La Seu d’Urgell a Bescaran, per a fer el retorn pel Camí d’Estamariu a Bescaran, tot passant pel campanar de Sant Martí de Bescaran, el pont del Molí, i Sant Vicenç d’Estamariu. Cal anar a buscar el camí que és als afores del poble, a l’esquerra del plafó informatiu, que passa sota un petit porxo al costat de Cal Teixidor. Trobem una senyalització vertical que ens indica el Camí d’Estamariu cap a Bescaran, per on farem el retorn, i el Camí Vell de La Seu cap a Bescaran que agafarem direcció a Bescaran.

Sant Vicenç d’Estamariu

La ruta està senyalitzada amb marques de pintura de color groc, que ens conduiran fins al poble de Bescaran. Anirem pujant, i les vistes sobre la serra del Cadí es mostraran magnífiques, mentre planegem anant a cercar la vall de Bescaran, i el paisatge anirà canviant davant nostre. Després de fer una visita al poble i refrescar-nos a les diferents fonts, iniciarem el camí de tornada, ara per la riba esquerra del riu de Bescaran. El camí surt del campanar romànic de Sant Martí de Bescaran, on trobem una senyalització vertical, i va davallant suaument. Anem seguint els senyals grocs, seguint el camí torrent avall, per anar a cercar el fons de la vall on creuarem el riu de Bescaran pel pont del Molí, trobant una miqueta més avall les runes de l’antic molí. Ara el camí va pujant, per sota de Les Muntades, per a sortir a Ca l’Escuder, a pocs metres de l’església de Sant Vicenç i del poble d’Estamariu.

Fitxa tècnica:

Sortida i arribada: Estamariu (1.070 m)
Temps aproximat: 4 hores
Punt més alt: Bescaran (1.350 m)
Una època per fer-la:Tor l’any.

Jordi Pau Caballero i Oller

Guia de muntanya i promotor de la salut a través de l’activitat física.

Més informació al 637 729 612 o a www.cerdanyasenderismesalut.cat

Si t’ha agradat llegir l’excursió a D’Estamariu a Bescaran, també pots trobar interessant l’excursió a La Vall de la Vinyola.