Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Pirineus

El Camí Natural de la Muga

Pirineus

El riu La Muga uneix les muntanyes dels Pirineus amb les platges del Mar Mediterrani tot passant per boscos de ribera i espais naturals gironins com l’Alta Garrotxa, l’EIN de les Salines, els Penya-segats de la Muga i el Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà. El Camí Natural de la Muga, d’aproximadament 42km, neix amb la voluntat de, a través del curs del riu, descobrir els diferents hàbitats de la zona i acostar al visitant la vida de l’Alt Empordà i el seu estret vincle amb el riu, en un territori fronterer on s’uneixen cultura i biodiversitat.

El Camí Natural de la Muga passa pels termes municipals de Sant Llorenç de la Muga, Terrades, Boadella i Les Escaules, Pont de Molins, Cabanes, Vilanova de la Muga, Peralada i Castelló d’Empúries. El camí, senyalitzat amb cartelleres informatives i direccionals, permet conèixer l’entorn alhora que es poden practicar esports com la pesca, el cicloturisme i el senderisme. A més, disposa de 7 àrees de descans amb taules, bancs i reposa bicicletes per tal de poder fer una aturada per reposar forces.

1. El Camí s’inicia a Empuriabrava, a la platja que es troba al costat de l’edifici anomenat “El Rusc”, des d’on es pot apreciar la desembocadura del riu Muga, tot el golf de Roses i el paisatge del Cap de Creus, paratge de gran interès paisatgístic i cultural. Durant els primers quilòmetres de recorregut, podem gaudir del Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà, un indret que acull una gran varietat d’espècies d’aus. Després de cinc quilòmetres de marxa tranquil·la, arribem a Castelló d’Empúries, una població on podem veure el pas dels últims 600 anys d’història a través dels seus carrers i places i on podem visitar la magnífica Basílica gòtica de Santa Maria, el portal de la Gallarda i l'Ecomuseu-Farinera.

2. Sortint del poble en direcció a Vilanova de la Muga trobem l’enllaç amb el camí natural i arribem al municipi a través d’un passeig pla que transcorre entre camps de cultiu. Seguint la carretera que ve del poble, cap a l’esquerra, creuem el riu Muga per un pas de formigó que, en època d’inundacions, sobretot durant la primavera i la tardor, sol ser intransitable. Seguim pel marge dret del riu i ens tornem a endinsar a camps de cultiu i fruiters des d’on, si el dia és assolellat i clar, podem apreciar al fons la muntanya del Canigó, primer gran cim del Pirineu. Passem unes granges i el camí ens porta per sota la línia de ferrocarril de Figueres a Portbou i de la carretera que fa el mateix recorregut. Tot i que quedi una mica allunyat del camí, val la pena aturar-se a Peralada i passejar pels seus carrers, una població coneguda pel festival de música al castell i per la producció de vins i caves.

3.  Seguint el recorregut per la mota del riu, entre canyars, tornem a creuar la carretera que connecta Peralada amb Vilabertran i Figueres, per sota un pont. El camí transcorre per una zona de bosc de ribera on, si caminem en silenci, podem observar alguna llúdriga entrant al riu. Hem de tornar a creuar el riu pel pont de la carretera de Cabanes a Vilabertran i Figueres i seguir pel marge esquerra, riu amunt. Quan el camí s’uneix amb la canalització de rec, es pot veure el monestir de Sant Feliu de Cadins, actualment utilitzat com a paller a la masia de Sant Feliu. Després de diverses bifurcacions passem sota l’autopista AP-7 que connecta amb França.

4.  El camí s’eixampla considerablement perquè és zona de pas de camions que transporten material d’una pedrera propera. A uns 2km girem a l’esquerra per reprendre el riu i arribar a Pont de Molins on hi accedim a través d’unes escales de fusta. Creuem el riu pel pont de la carretera i a mà dreta reprenem el camí observant de lluny el viaducte del traçat de l’AVE. Abans de passar sota la immensa infraestructura, trobem un cartell informatiu i els primers i millors conservats forns de calç d’aquest recorregut. Uns 2km més enllà, el camí es desvia cap a la dreta i passegem entre alzines i arbres típics de ribera com els pollancres i des d’on podem apreciar una gran quantitat d’espècies vegetals i, amb una mica de sort, alguna llúdriga.

5. Es fa evident un canvi en el paisatge en transició cap a la muntanya. Després d’un tram en què el camí fa una ziga-zaga seguim fins a trobar una passarel·la sobre el riu que ens porta fins a un antic molí de farina. Aquest és un bon moment per descansar i contemplar l’aigua del riu caient en petites cascades. Seguint el traçat, el camí creua la carretera de Boadella i durant 3km travessa un bosc de ribera i diverses finques amb oliveres, vinyes i horts. Al fons podem veure el barri de Les Escaules, ressaltant la torre medieval i un salt d’aigua, anomenat La Caula, que en època de pluges es converteix en un magnífic espectacle.

6.  Molt a prop del salt trobem el Pou de glaç millor conservat de tota la zona. En aquests forats, generalment fets a la roca, es formava i conservava el gel que després s’utilitzava a les cases o es venia a la ciutat. Prosseguim la ruta riu amunt passant per una petita presa i el Molí de les Puces, un antic molí de farina actualment de propietat privada. Seguint el canal del molí, el camí passa per una passarel·la de formigó, baixem una escala d’acer i seguim entre els pollancres fins a la presa d’aigua del molí. Transcorreguts 2km arribem a Boadella d’Empordà, una localitat petita però molt agradable per passejar, descansar, menjar o xerrar amb els habitants. El camí passa al costat de les escoles i l’ajuntament i es dirigeix cap amunt buscant la carretera de Terrades.

7. Creuant aquesta carretera baixem a buscar de nou el riu, el creuem per l’antic pont de pedra i podem fer una petita aturada en una zona de descans situada entre plataners. El camí es torna a allunyar del riu buscant la carretera de la presa del pantà o embassament de Darnius-Boadella, que seguim durant 2km. En aquest punt comença la pujada cap al mirador de la presa, 5km on la dificultat del recorregut augmenta considerablement tot i que el paisatge i l’entorn mereixen aquest petit esforç. Durant la marxa podem apreciar l’embassament de Boadella i, sobresortint de l’aigua, les restes d’antigues edificacions. A més, a la part alta d’un penya-segat podem veure l’ermita de Santa Magdalena de Terrades. Després d’una baixada asfaltada accedim a la capçalera de l’embassament i quan la vall s’eixampla ja veiem la localitat de Sant Llorenç de la Muga, un indret idoni per passejar, gaudir del riu i fer un descans. Hem arribat al final del trajecte.