Pànxing Cerdanya

Excursió al Bac de Llívia

Cerdanya
Jordi Pau Caballero
El Bac de Llívia té una superfície actual de 1.300 Ha de boscos, pastures i alguns llacs

Itinerari circular, d’espectaculars vistes, que ens dona a conèixer el Bac de Llívia, la muntanya propietat del municipi de Llívia en territori francès, a peu de l’embassament de la Bollosa, i del pic del Carlit. Una opció interessant per si mateixa, i alternativa alhora a l’elevada freqüentació per aquestes èpoques de l’any, del lloc classificat de La Bollosa -Le Site classe du Lac des Bouillouses-. A més, compta amb l’atractiu de l’anada, amb pujada amb el telecadira del Roc, i una espectacular baixada pel telecadira de La Calma nord -el retorn també es fa amb els telecadires-.

El Bac de Llívia té una superfície actual de 1.300 Ha de boscos, pastures, alguns llacs, i l’Hotel Bones Hores, tot en territori català de l’Alta Cerdanya, sota administració francesa, i amb una llarguíssima història, que té els seus orígens al segle XIX amb els conflictes i litigis amb els municipis francesos d’Angostrina i Bolquera, la construcció de la presa de la Bullosa, la conversió de la zona en espai d’alt interès turístic i protegida com a Cité Classé per l’estat francès, la construcció irregular de l’Hotel Bones Hores, i l’ampliació de pistes d’esquí de l’estació de Font-Romeu.

La ruta ens permet descobrir alguns llacs de muntanya – Jordi Pau Caballero

Aquest espai singular se’l coneix també com les pastures de Llívia, i a finals de maig es fa la transhumància cap aquestes pastures, i l’Ajuntament de Llívia organitza la Festa de la Transhumància per acompanyar als ramats fins a la Bollosa.

Per fer aquesta excursió al Bac de Llívia hem d’anar fins a Font-Romeu i continuar fins a l’estació d’esquí, a l’aparcament del Pla de la Calma, on deixarem el vehicle, i treurem els forfets per a utilitzar els telecadires d’anada i de tornada. Pujarem pel telecadira del Roc (5’), fins al Roc de la Calma, per agafar el telecadira de La Calma (15’), que ens baixarà fins vora l’estany de la Pradella, a  la cota 1900 m.

Ens dirigirem cap a nord i arribant a una pista anirem cap a la dreta, on hi ha el refugi i l’estany de Pradella, ja dins la propietat del Bac de Llivia. A l’esquerra del refugi surt un camí, senyalitzat, que porta cap al Pla de les Bones Hores, sota la presa de la Bollosa, i que ens acostarà fins a l’estany colmatat de la Bolloseta. A la nostra esquerra tenim el Carlit (2.921 m), i al fons de la vall, el Puig Peric (2.810 m).

bac
En només 5 minuts, el telecadira del Roc ens enfilarà fins al cim del Roc de la Calma – Jordi Pau Caballero

El sender gira cap a la dreta, anant a cercar el riu Tet, on passa la carretera per on puja el servei d’autocar que ve del Pla de Barres fins a la presa de La Bollosa. No el passarem i seguirem pel sender que gira cap a sud-est i que passa vora l’estany dels Ànecs (o del Racó), un altre estany en procés de colmatació, per arribar a l’estany Llong (o estany Llarg).

El vorejarem per la riba dreta, fins arribar a un punt on divisarem, als nostres peus, l’estany Negre. El vorejarem pels blocs de granit que hi ha a la riba dreta i seguirem el camí senyalitzat que, a mà dreta, remunta pels Esquists per a conduir-nos, de bell nou, a l’estany de la Pradella.

Agafarem la pista que, a la nostra esquerra ve del Coll del Pam, i a la nostra dreta ens porta de bell nou al refugi de la Pradella i a agafar el telecadira de La Calma, per a tornar cap a l’aparcament del Pla de la Calma, on recuperarem el vehicle.

Cal tenir en compte i consultar l’horari de tancament dels telecadires, que pot variar segons la previsió de risc de tempesta.

bac
L’Estany Negre i els seus característics blocs de granit emplaçats a la seva riba – Jordi Pau Caballero

Fitxa tècnica del Bac de Llívia

Sortida i arribadaPla de la Calma (2.033 m) Telecadira La Calma
Temps de recorregu2:30 h circuit sense comptar temps telecadires
Punt més altRoc de la Calma (2.213 m) Telecadira La Calma
Una època per fer-loConsulteu els requisits d’accés pel Covid-19, i les sortides de diumenge programades des de l’Ajuntament de Llívia.

L’excursió al Bac de Llívia, organitzada per l’Ajuntament de Llívia, és una de les sortides integrada dins el programa Cerdanya Senderisme de Salut, amb activitats organitzades per Guies del Pirineu, amb el patrocini dels ajuntaments de Puigcerdà, d’Alp i de Llívia, i amb la col·laboració de Cerdanya Salut, La Molina Grup FGC, Nordic Walking Pirineus i Catalunya Modern Nordic Walking Academy.

Jordi Pau Caballero i Oller

Guia de muntanya i promotor de la salut a través de l’activitat física

Si t’ha agradat llegir l’Excursió al Bac de Llívia, també pots trobar interessant la ruta Éller – Meranges – Éller.