Pànxing Cerdanya

Turisme Actiu – Cerdanya

La muntanya amb esquís: Pic de Maià en circuit

Cerdanya
Per fer esquí de muntanya quan la neu no és massa abundant haurem de buscar en cotes altes les zones més afavorides, amb un subsòl poc rocallós i un relleu que permeti l'estabilitat de la neu. Aquestes condicions les trobem en alguns indrets com el que transcorre l'itinerari que presentem avui. La proximitat de les pistes d'esquí ens garanteix un accés pràcticament sempre obert i no trasbalsa en absolut la tranquil·litat de la bonica i solitària contrada, al contrari del que fan malauradament les motos de neu que hi circulen amb certa freqüència.

ACCÉS

Sortiu de Puigcerdà i la Guingueta d’Ix per la carretera N-20 en direcció al Port del Pimorent i Andorra. Passeu el Pas de la Casa, trascolleu el Port d’Envalira, i després d’un giravolt i contragiravolt molt pronunciats, podeu aparcar el vehicle uns 200 metres passat el punt quilomètric 27. Des de Puigcerdà 37 km.

ITINERARI

2.280 m. Aparcament carretera CG2. Comenceu a pujar en direcció nord-est tenint com a referència una vistosa línia elèctrica. Al capdamunt travesseu uns plans en direcció nord per arribar al proper cim (+ 335 m).

2.615 m. Pic de Maià. Culminat per una antena de telecomunicacions i accessible des del Port d’Envalira per una pista de servei. Baixeu (N-NO) per l’ampla i planera carena (- 80 m)

2.535 m. Collet d’Ortafà. Antena monumental. Continueu la baixada (NE) per excel·lents pales que progressivament s’orienten al nord (- 335 m)

2.200 m. Riu de Sant Josep. Davant vostre, una mica enlairat a l’altre costat del riu, veureu el refugi de la Portella. De nou amb les pells remunteu (O) pel solc de la magnífica vall. La pujada és llarga, però sempre suau, excepte la pala final que permet assolir el coll de Port Dret. Continueu pujant encara uns pocs metres en direcció sud per situar-vos en una elevació que dona accés a la següent baixada (+ 389 m).

2.589 m. Cap dels Clots de Massat. D’aquí podríem baixar (S) directament fins a les bordes d’Envalira (opció en cas de complicacions). Per continuar amb l’itinerari previst i tancar el cercle, baixeu (S) per una pala inclinada fins prop d’un petit estany normalment colgat per la neu (- 169 m).

2.420 m. Bassot dels Clots de Massat. Sortiu de les proximitats de l’estanyol en direcció sud-est per terreny planer. Després d’una cleda de pedra remunteu suaument en biaix (SE), passeu en flanqueig just per sota el Collet d’Ortafà i finalment gireu al sud per situar-vos en el llom que dona accés a l’altre vessant (+ 130 m).

2.550 m. Carena sobre Moscatosa. En cas de neu abundant convé tenir precaució per les cornises que es formen sovint i entre les quals haureu de trobar el pas per iniciar la baixada (SO). Un inici amb fort però curt pendent és la introducció a un bellíssim descens per l’ampla i solitària contrada, amb un exquisit relleu remarcat per claps de pins solitaris. En el tram final decanteu-vos a la vostra esquerra per acabar la baixada en un punt més pròxim al vehicle que teniu aparcat. Per retrobar-lo normalment haureu de remuntar uns 500 metres per l’asfalt. ( -290 m).

FITXA TÈCNICA

Desnivell de pujada:854m
Desnivell de descens:874m
Altitud màxima:2.615m
Dificultat:Mitjana **
Temps:5 – 6 hores

Ramon Orriols i Ricard Molina

Si t’ha agradat llegir la sortida de La muntanya amb esquís: Pic de Maià en circuit, també et pot interessar llegir La muntanya amb esquís: Els pics de Segre.