Pànxing Cerdanya

La muntanya amb esquís: Els pics de Segre

Cerdanya
segre
La serralada meridional que tanca pel sud bona part de la plana cerdana, ofereix als muntanyencs un seguit de cims de notable altitud i un relleu molt apropiat per esquiar. Des del Cambra d’Ase fins al Puigmal, l’alternança de cims i colls dibuixa un relleu amb unes valls molt ben orientades per acumular la neu fins ben entrada la primavera. Als mapes de l’Editorial Alpina i de l’IGN la denominació de Segre ve acompanyada del topònim Puigmal, particularitat que no recull l’Institut Cartogràfic de Catalunya en les seves publicacions.

ACCÉS

Sortiu de Puigcerdà i la Guingueta d’Ix per la carretera N-116. En arribar a la zona de Santa Llocaia (9 km) gireu a la dreta per la carretera D-89 que dóna accés a l’estació d’esquí i a la muntanya de Puigmal 2900 i arribeu fins al capdamunt. Des de Puigcerdà són 22 km.

ITINERARI

1.971 m. APARCAMENT DE LES PLANES. Avanceu (SE) per l’ampla carretera durant 1,5 km. (+ 108 m).

2.077 m. ESTACIÓ DE TRACTAMENT D’AIGÜES. Situada en ple giravolt de la carretera que abandonareu per remuntar (NE) el torrent d’Aiguaneix, que marca el fons de la vall (+ 308 m).

2.385 m. FONT DE LA RIBERA D’ER. La vall s’eixampla com per admirar el cercle de muntanyes presidit pel majestuós Puigmal. Remunteu (NE) una ampla coma força inclinada. En arribar al coll (2.750 m) gireu a la dreta (E) per culminar el proper cim (+ 425 m).

2.810 m. PETIT PIC DE SEGRE. Boniques vistes sobre la popular vall de Núria. Baixeu lleugerament per la carena o els seus vorals (- 68 m).

2.742 m. COLL D’ER. Carena amunt (NE) teniu el proper cim que podeu assolir fàcilment en una curta pujada (+ 101 m).

2.843 m. PIC DE SEGRE. Junt amb el Puig de Finestrelles, domina la vall on neix el riu  Segre i l’imponent cercle que conforma la seva capçalera. Els pendents del seu vessant nord són una invitació a una bona esquiada. Baixeu les pales dels Clots del Segre, encarades al nord-est i que formen una ampla concavitat. Desvieu-vos lleugerament a l’esquerra fins a trobar l’inici del solc d’un torrent (- 403 m).

2.440 m. FONTS DEL SEGRE. Segons el nivell del grup podeu allargar el descens fins a l’entrada de la zona boscada o a cotes inferiors. En aquesta ressenya l’acabem aquí per remuntar novament per la dreta de les amples pales que acabeu de baixar (+ 310 m).

2.750 m. COLL DE LLO. Entre el Puigmal de Llo i el Petit Pic de Segre. Accediu de nou a la conca de la vall d’Er en bonica baixada sobre la font de la Ribera d’Er i continueu fins al punt de sortida (- 779 m).

segre
Arribant al coll de Llo

Fitxa tècnica:

Desnivell:1.252m
Altitud màxima:2.843m
Dificultat:** mitjana
Temps:5-6 hores

Si t’ha agradat llegir l’excursió La muntanya amb esquís: Els pics de Segre, també et pot interessar llegir l’Ascensió a l’església de Santa Maria de Bell-lloc, la talaia de l’Alta Cerdanya.