Pànxing Cerdanya

27, abril del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya

La muntanya amb esquís: volta al pic de Montmalús

Cerdanya
Interessant itinerari circular per una de les regions més atractives del país. L’accés és còmode i sempre obert i el trajecte sempre transcorre per cotes superiors als 2000 metres. La llargada, segons les condicions de la neu, pot resultar una mica llarga pel que es recomana als participants una bona condició física.

ACCÉS

Sortiu de Puigcerdà o de la Guingueta d’Ix per la carretera N.20 en direcció a Andorra. Al Pas de la Casa podeu trascollar el Port d’Envalira o passar pel túnel de peatge per arribar a Grau Roig. Deixeu el cotxe a l’aparcament inferior del Cubil.  Des de Puigcerdà 46 km. (pel Port d’Envalira)

ITINERARI

2060 m. APARCAMENT INFERIOR DEL CUBIL. Comenceu a remuntar en direcció sud. Travesseu la pista que puja a l’estany Primer i continueu (S) per una pista d’esquí alpí, deixant a la vostra dreta el telesquí de Montmalús (+ 230 m)

2290 m. CAP DEL TELESQUÍ DE MONTMALÚS. Deixeu-lo a la vostra dreta i continueu remuntant (S) en direcció al marcat coll que teniu davant vostre. Orienteu lleugerament la traça al sud-est per entrar al circ dels Colells a l’esquerra del contrafort que cau del pic de Montmalús (+ 96 m)

2386 m. ESTANY DE COMA ESTREMERA. Petit estany. Travesseu-lo i seguiu en direcció sud per pendents moderats que prenen una inclinació considerable per assolir el coll (+ 321 m)

2707 m. COLLADA DE MONTMALÚS. Entre el pic de Montmalús (2782 m) i el dels Colells (2744 m). Inicieu el descens del vessant sud pels bonics pendents que baixen a l’estany (- 267 m)

2440 m. ESTANY DE MONTMALUS. Petit refugi a la seva riba nord (obert i molt utilitzat a l’estiu els pescadors). Travesseu-lo en direcció sud-oest per anar a buscar un pas de sortida a la vostra dreta que haureu de remuntar lleugerament (+ 22 m)

2462 m. PAS ALT DE RIBULS. Baixeu en direcció sud per entre grans blocs, A l’entrada del bosc el pendent s’inclina considerablement (- 153 m).

2309 m. PLA DE VALLCIVERA. Zona planera amb uns aiguamolls i lleugerament elevada sobre el fons de la vall. Calceu de nou les pells i remunteu al nord-oest per una coma secundària en direcció a la base de la vistosa Roca Sibaneja (+ 260 m)

2569 m. PORT DE VALLCIVERA. Aquesta ampla collada ofereix diversos passos. Trascolleu pel que queda més a la vostra dreta i baixeu a ponent per uns lloms de molt bon esquiar fins una mica abans de la vorera de l’estany de l’Illa. Al peu de la presa hi ha el modern refugi de l’Illa, obert tot l’any amb tots els millors  serveis d’un establiment d’aquesta mena. (- 184 m). 2385 m. ESTANY DE L’ILLA. Abans d’arribar a la seva vorera encareu la traça al nord per remuntar un esglaonat de pales fins arribar al proper coll (+ 394 m).

2779 m. PORTELLA DE PESSONS O DELS ISARDS. Marcat coll entre el pic de Ribuls (E) i el de Gargantillar o Pessons (O). La canal de la cara nord és força ampla però cal fer atenció en cas d’acumulació de neu ja que la inclinació és considerable. A la cota 2700 m els pendents es moderen sensiblement i ofereixen una magnífica baixada pel circ dels Pessons. El relleu esdevé comalat per la presència del rosari d’estanys. Decanteu lleugerament la traça a la vostra dreta (- 489 m).

2290 m. ESTANY PRIMER DELS PESSONS. Restaurant i refugi. Retorneu a l’aparcament de Grau Roig per la pista d’esquí alpí (- 210 m).

2060 m. APARCAMENT INFERIOR DEL CUBIL. Punt de sortida.

FITXA TÈCNICA

Desnivell1323m
Altitud màxima2779m
DificultatMitjana-Alta
Temps6 – 7 hores

Si t’ha agradat llegir La muntanya amb esquís: volta al pic de Montmalús, també et pot interessar llegir La muntanya amb esquís: Puigpedrós 2.915, descens per la Vall de Campcardós.