Pànxing Cerdanya

La muntanya amb esquís: Puigpedrós 2.915, descens per la Vall de Campcardós

Cerdanya
La Coma de Campcardos 1
La colossal mola del Puigpedrós imposa la seva monumental grandària a la vora septentrional de la Cerdanya. La proximitat del confortable refugi de Malniu fa que la seva ascensió sigui molt freqüentada tant a l'estiu com a l'hivern. En aquesta ressenya expliquem el descens pel seu vessant nord que, pel seu relleu, la seva exposició i la seva llargada resulta altament recomanable.

ACCÉS

Des de Puigcerdà sortiu per la carretera N-260 en direcció a la Seu d’Urgell. A la sortida de Ger (9 km) gireu a la dreta per la GIV-4031 que puja a Meranges. Travesseu el poble, passeu el llogaret de Girul i continueu fins al refugi de Malniu. Des de Puigcerdà són 29 km.

ITINERARI

2.130 m. REFUGI DE MALNIU. Passeu vora l’estany Sec, a tocar del refugi, i orienteu la traça vers el nord-oest fins al capdamunt d’una clariana (marques blanques i vermelles del GR-11). (+100 m).

2.230 m. FALS COLL. Abandoneu el GR i encareu la traça al nord remuntant els pendents moderats del Serrat de les Perdius Blanques (+ 470 m).

2.700 m. MOLLERES DEL PUIGPEDRÓS. Relleu molt planer que constitueix l’àmplia base del cim. Continueu en direcció general nord deixant a la dreta el turó del Pic de les Molleres (2.752 m) per girar gradualment al nord-est i remuntar finalment el punt culminant constituït per grans blocs de granit. (+ 215 m).

2.915 m. PUIGPEDRÓS O PUIG DE CAMPCARDÓS. Creu, pessebre i torreta de vèrtex geodèsic. En diuen el Mirador de la Cerdanya per l’excepcional vista que té sobre la plana, però la seva panoràmica també és notable i abasta des del massís de la Maladeta fins a la Pica del Canigó. Inicieu la baixada al nord-oest per les pales que s’aboquen sobre l’immens cercle dels Engorgs. Gradualment, guanyeu terreny a la vostra dreta (N) i abans de la cota 2.650 m, flanquegeu decididament al nord per anar a buscar el coll (- 282 m).

2.633 m. PORTELLA DE MERANGES. Fita fronterera núm. 428. Eventualment, cornisa fàcil de superar. Inicieu la baixada al nord per una marcada coma amb un pendent inicial de força inclinació. La baixada és molt bonica, amb unes vistes extraordinàries dels penya-segats del Roc Colom i el Peiraforca. Quan els pendents esdevenen més amplis podeu traçar lliurement entre claps de pins i bedolls fins a arribar al curs principal de la vall (- 482 m).

2.151 m. COMA DE CAMPCARDÓS. L’ampla i dolça vall us ofereix pendents ondulats que us permeten escollir la traça segons les condicions de la neu (- 75 m).

2.076 m. ESTANY GROS DE CAMPCARDÓS. Malgrat el seu nom, es tracta més aviat d’un aiguamoll primall i de regulars dimensions. Voregeu-lo i deixeu també enrere l’estany Petit (- 114 m).

1.962 m. CABANA DE CAMPCARDÓS. Refugi lliure per 10 places. Es troba dalt d’un pujol al mig del Pla de les Comes. Passeu al marge esquerre del curs de la vall per anar a buscar un ample camí (- 157 m).

1.805 m. CAMÍ RAMADER. Continueu baixant. Aproximadament a la cota 1.645 m, el camí gira lleugerament i s’orienta al nord-oest, travessa el torrent de Montfillà, que baixa en fort caient per les canals de Cristau i, després d’un repetidor de TV, arribareu a la fi de l’excursió (- 299 m).

1.506 m. APARCAMENT DE PORTA. Punt d’arribada. Distància fins al punt de sortida 44 km. i fins a Puigcerdà 19 km.

FITXA TÈCNICA

Desnivell de pujada:785m
Desnivell descens:1.409m
Altitud màxima:2.915m
Dificultat:** mitjana
Temps:5-6h

Ramon Orriols i Ricard Molina

Si t’ha agradat llegir La muntanya amb esquís: Puigpedrós 2.915, descens per la Vall de Campcardós, també et pot interessar llegir La muntanya amb esquís: La Vall de Morgullon.