Pànxing Cerdanya

23, abril del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya

La muntanya amb esquís: LA CARBASSA (2.735 m)

Cerdanya
carbassa
Assentada amb certa insolència a la vora nord de la plana cerdana, la mola de la Carbassa ofereix als muntanyencs un reguitzell de possibilitats per traçar itineraris de nivells molt variats. Fins i tot, les pistes forestals que travessen de cap a cap els seus boscos, permeten boniques passejades amb raquetes o esquís de fons. Aquest itinerari en circuit és una combinació molt completa i apta per a esquiadors de tots els nivells.

Accés:

Sortiu de Puigcerdà per la carretera N-260 en direcció a la Seu d’Urgell. Just passat el poble de Ger (9 km), gireu a la dreta per la GIV-4031 i enfileu-vos fins a Meranges. Travesseu el poble, passeu el llogaret de Girul i, després d’un doble giravolt, trobareu a la vostra esquerra un bon lloc per aparcar, a tocar el Pla de Campllong i just quan la pista comença a remuntar a la dreta cap el refugi de Malniu.

Des de Puigcerdà: 23 km.

Itinerari:

• 1700 m Planells de Campllong.

Travesseu la zona planera en direcció nord-oest fins trobar uns pontets que travessen el riu Duran. Passeu pel segon, uns 200 m aigües amunt, i trobareu l’inici d’una pista que puja al Pla de Matons. Seguiu-la (S) uns 500 m fins que s’acaba de forma sobtada en arribar al tallafocs del rec dels Forats (+ 110 m).

• 1.810 m Rec dels Forats.

Remunteu (O) pels seus vorals o per dins l’atapeït bosc segons les condicions de la neu (+ 159 m).

• 1.969 m Pista forestal del bosc.

Travesseu-la prop del brancal que puja al pla de Matons i continueu progressant (O) per entre amples clarianes amb pendent sostingut i moderat (+ 103 m).

• 2.072 m Refugi forestal de Font Berenella.

Passeu més o menys a prop de l’edifici del refugi que substitueix a l’antiga cabana situada més amunt prop de la surgència de la font (+ 73 m).

• 2.145 m Font Berenella.

Vistosa surgència en el llindar superior del bosc. Davant teniu l’olla de la Carbassa tancada a l’altre costat pel serrat de l’Orri Vell. Encareu la traça a la vostra esquerra (S) i progresseu en flanqueig ascendent per entre els esclarissats pins (+ 155 m).

• 2.300 m Canals de Corriot.

Entreu en terreny lleugerament ondulat que sovint acumula la neu de les ventades. Avanceu còmodament en direcció oest per pendents moderats. A mesura que us apropeu a la carena gireu gradualment la traça al nord per assolir el primer cim (+ 435 m).

• 2.735 m La Carbassa.

Voluminós pedró en mig de l’arrodonida carena. Continueu (N) sobrepasseu a pocs metres el punt culminant de la serra de Coma Ermada (2.740 m) i inicieu un excel·lent descens pel caient de llevant deixant lleugerament a la vostra esquerra la Portella de Torer (- 445 m).

carbassa
A dalt del cim de La Carbassa, amb vistes al Cadí.
  • 2.290 m Pleta de les Tores.

Replans al marge esquerre de la vall amb vestigis d’antigues cabanes que feien servei als recol·lectors de la tora. Continueu a l’est el magnífic descens per zones normalment afavorides per la presència abundant de neu (- 230 m).

• 2.060 m Cap de la pista forestal del bosc.

Just després d’entrar a la zona boscada veureu que el torrent s’aboca en fort pendent sobre Campllong. En el seu marge dret trobareu el cap de la pista forestal que heu de seguir (S) uns 1.800 m pla i avall fins trobar l’itinerari de pujada que us menarà de nou al punt de sortida (- 360 m).

Font: Ricard Molina i Ramon Orriols

Si t’ha agradat llegir l’excursió La muntanya amb esquís: LA CARBASSA (2.735m), també et pot interessar llegir Coll de Pimorent – Merens.