Pànxing Cerdanya

25, abril del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya

La muntanya amb esquís: Puig del Pam (2.470m)

Cerdanya
El Pam vist des del pla de la Quillane, amb els Pics Perics al darrera
En mig de les grans muntanyes que voregen l'altiplà del Capcir, el Puig del Pam reivindica amb certa arrogància la seva contribució a la bellesa i generositat del magnífic paisatge d'aquest racó de la Cerdanya. La seva fàcil ascensió és adequada a tots els nivells d'esquiadors, amb un interessant i variat recorregut per rasos oberts, clarianes i boscúries, estanys, torrents i aèries carenes que, en conjunt, ofereixen un atractiu capaç de satisfer al muntanyenc més exigent.

ACCÉS

Sortiu de Puigcerdà i la Guingueta d’Ix per l’N-116 fins a Montlluís. Arribant aquí, gireu a la vostra esquerra per la D-118 fins a l’altiplà del coll de la Quillana on, també a l’esquerra, la carretera D-32 us portarà a l’estació d’esquí dels Angles.

Des de Puigcerdà: 35 km.

ITINERARI

Podeu aprofitar la xarxa d’instal·lacions mecàniques (forfet de randonnée) per assolir la cota més alta de l’estació amb el teleesquí del Coll Roig.

2.376 m. MONT LLARET. Travesseu en direcció nord-oest l’extens altiplà carener per iniciar un bonic descens (NO) entre les clarianes del bosc de pi negre. Eviteu decantar-vos a la vostra dreta (N), ja que el relleu és més escabrós i el bosc espès (- 250 m).

2.126 m. CABANA DE LA BALMETA. Sòlida construcció amb una estança oberta i equipament precari per 10 places. (Aquest indret també és accessible des dels Angles seguint la pista de muntanya de la Font Grossa i la vall de l’estany de la Balmeta. (1’40 h) Deixeu l’esplanada de la cabana i inicieu la pujada en direcció nord tot traçant lliurement per febles pendents (+ 106 m).

2.232 m. COLLADA. És una àmplia depressió entre els contraforts del Petit Peric i el Puig del Pam. A l’altra banda descobrireu el petit estany de l’Ànec i l’extens pla de les Carboneres. Encareu la traça totalment a la vostra dreta (E) i remunteu els amples i moderats pendents de la serra dels Alarbs (+ 221 m).

2.453 m. AVANTCIM. Promontori sobre la Costa del Pam assenyalat amb un modest pedró. Continueu (NE) pel llom de l’ampla carena sense cap mena de dificultat. Sovint la neu és escassa pels efectes del vent. (+ 17 m).

2.470 m. PUIG DEL PAM. El cim és ample i arrodonit però té una magnífica vista sobre el singular altiplà del Capcir emmarcat amb la silueta de la Serra Madres. Per la baixada, sortiu del cim en direcció sud-est encarant una ampla i sostinguda pala. El pendent és idoni per efectuar una molt bona baixada (- 270 m).

2.200 m. LES TRES FONTS. En el límit superior de la zona boscada trobareu un incipient rec que baixa en direcció est. El bosc és espès i us caldrà cercar les millors clarianes dels seus vorals (- 345 m).

1.855 m. JAÇA DE GANYADES. Amples pastures amb dues cabanes. Dirigiu-vos (SE) a la part baixa dels prats on trobareu una pista forestal, sovint fressada pels esquiadors de fons. Seguiu-la a la vostra dreta (S) inicialment per terreny planer fins que gira al sud-oest i comença a baixar. Deixeu un refugi privat uns 50 m a la vostra esquerra i arribeu, tot baixant, a la riba oest de l’estany (- 85 m).

1.770 m. ESTANY DE BALCERA. (Segons la gent del país el seu nom prové dels balços i degotalls que hi ha en els rocams de la seva vora. Alguns correctors actuals han modificat aquest topònim i en alguns mapes consta com a Vallserra). Voregeu l’estany tot seguint la pista, passeu la zona d’esbarjo estiuenc i travesseu el pont sobre el rec de Balcera. Aquesta pista arriba en poc menys de 3 km a les cases de la part alta dels Angles, però pel retorn al punt de sortida és recomanable abandonar-la en trobar una indicació que us assenyala l’inici d’un camí de retorn a l’estació d’esquí, que puja pel bosc fins a enllaçar amb la ruta de la Font Grossa i de la Balmeta (+ 80 m).

1.880 m. COLLET DEL CAMP D’EN PAU. Coincidència amb les pistes abalisades de l’estació d’esquí que us menaran a l’aparcament (- 230 m).

FITXA TÈCNICA

Desnivell:424m pujada i 880m descens
Altitud màxima:2.470m
Dificultat:Fàcil*
Temps:4-5 hores

Ramon Orriols i Ricard Molina

Si t’ha agradat llegir l’article La muntanya amb esquís: Puig del Pam (2.470m), també et pot interessar llegir La muntanya amb esquís: Tossa Plana de Lles (2905m).