Pànxing Cerdanya

29, març del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya

La muntanya amb esquís: Tossa Plana de Lles (2905m)

Cerdanya
tossa plana
La seva bellesa, l'escassa dificultat i el seu fàcil accés han convertit la Tossa Plana en una de les excursions amb esquís més clàssiques de la contrada. Anomenada pels andorrans Pic de la Portelleta, és la quarta muntanya més alta de la Cerdanya segons les dades actuals de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. El recorregut que recomanem avui és circular, amb sortida i arribada al conegut refugi i centre d'esquí nòrdic de Cap del Rec i amb l'accés pràcticament sempre obert.

ACCÉS

Des de Puigcerdà sortiu per l’N-260 en direcció a la Seu d’Urgell. Just passat Martinet de Cerdanya, gireu a la dreta per la carretera veïnal LV-4036 fins a Lles de Cerdanya. Continueu encara fins al centre d’esquí nòrdic de Cap del Rec. Des de Puigcerdà: 38 km.

ITINERARI

1.960 m. REFUGI DE CAP DEL REC. Espaiós edifici amb capacitat per a 70 persones i amb tots els serveis propis d’una instal·lació d’aquesta naturalesa. Inicieu l’excursió des de la part posterior del refugi seguint la pista núm. 19 habilitada per l’esquí nòrdic que travessa la zona boscada en direcció nord-oest (+ 155 m)

2.115 m. REFUGI DEL PRADELL. Sòlida cabana situada al capdamunt d’una bonica clariana a tocar de la pista que va a les Pollineres. A l’altre costat d’aquesta pista veureu que surt el camí que puja a la Tossa Plana. Travesseu (N) la barrera de pins i tot seguit, entre clarianes, arribareu als rasos que s’enfilen muntanya amunt. Inicialment, el pendent és moderat i en cap moment heu de deixar la direcció nord (+ 210 m)

2.325 m. PLA DE LES SOMERES. Després d’un repetjó bastant pronunciat arribareu a aquesta zona planera que trenca una mica la monòtona uniformitat d’aquest vessant de la muntanya. Continueu remuntant sense deixar la direcció nord. El pendent és moderat amb lleugeres i espaiades variacions de la inclinació (+ 580 m)

2905 m. TOSSA PLANA DE LLES. El cim és ample i el vessant nord cau en escarpat relleu sobre la magnífica vall del riu Madriu. Hi ha un voluminós pedró i un pessebre amb llibre de registre d’ascensions. La panoràmica és oberta i de les més destacables de la Cerdanya. Pel descens heu d’encarar la traça clarament al sud-oest tot buscant una ampla pala sobre el clot de Setut. Baixeu en bonic i llarg descens de pendent sostingut per arribar prop de l’estany inferior (- 439 m)

2.466 m. BASSOTA DE SETUT. Situat en el fondal entre el Tossal Bovinar i el Pic de Setut. Continueu baixant pel marge esquerre del fons de la vall. En trobar el bosc, cerqueu sense massa problemes les millors clarianes, mantenint sempre la direcció general sud (- 326 m)

2.140 m. PISTA FORESTAL. És la mateixa que va a les Pollineres habilitada a l’hivern per l’esquí nòrdic. Seguiu-la uns 700 metres a la vostra esquerra (E) i arribant al refugi del Pradell, continueu per l’itinerari de l’anada fins al punt de sortida (- 280 m)

FITXA TÈCNICA

Desnivell:954m
Altitud màxima:2.905m
Dificultat:Fàcil*
Temps:5-6 hores

Ramon Orriols i Ricard Molina

Si t’ha agradat llegir l’article La muntanya amb esquís: Tossa Plana de Lles (2905m), també et pot interessar llegir La muntanya amb esquís: Pic de Maià en circuit.