Pànxing Cerdanya

Béixec – Estana – Béixec

Cerdanya
Béixec
Itinerari al cor del Baridà, en un enclavament màgic singular, a redós del riu Segre i la Serra del Cadí. El Baridà és una sots-vegueria a cavall entre la Baixa Cerdanya i l’Alt Urgell, configurada per cinc municipis: Arsèguel, Cava, el Pont de Bar, Lles de Cerdanya i Montellà-Martinet.

El nostre itinerari està ubicat a la riba esquerra del riu Segre, en el tram superior al seu pas pel Baridà, on hi trobem els pobles de Béixec, Estana, Montellà, i Villec, pertanyents tots ells al municipi de Montellà i Martinet. La ruta té un gran interès paisatgístic, amb espectaculars vistes des dels miradors del Pla de l’Àliga, que configuren una panoràmica de 360º. L’aïllament i l’altitud del Pla de l’Àliga, respecte al seu entorn, faciliten una bona panoràmica de l’ampla vall del Segre, i les muntanyes pirinenques i pre-pirinenques que l’envolten.

Completant els 4 miradors, es pot divisar des de la Tosa fins al Cap de la Fesa, acabament de la serra del Cadí; i des de Sant Joan de l’Erm, fins la Tosa, amb els principals cims ceretans de l’eix axial pirinenc. L’inici i l’arribada de l’itinerari és a Béixec, on deixarem el vehicle a l’entrada del poble.

Béixec
Durant tota la caminada, les vistes a la cara sud de la vall cerdana són espectaculars – Imatge: Jordi Pau Caballero

El nostre itinerari comença a la carretera d’on venim, abans d’entrar al poble, on al costat uns contenidors surt una pista forestal -hi ha una senyalització vertical-. La pista s’encara cap al sud, amb una forta pujada, i una mica més amunt se li ajunta una altra que puja per la dreta, i que és el camí de Béixec a Estana. Arribarem a un coll i deixarem el camí d’Estana per agafar un camí que surt a la dreta i que més endavant es va fent més estret, convertint-se en un corriol que puja fortament pel Serrat de la Font, tot cobert de vegetació, per a superar el desnivell carener que ens portarà al Pla de l’Àliga.

Arribats al pla, un corriol cap a l’esquerra ens portarà al mirador NE, on trobarem la taula panoràmica que ens ubicarà en el paisatge.

Mas Vima, tornada a Béixec

Tornem enrere per a continuar pel llindar del pla fins al mirador NW -taula panoràmica- i als nostres peus veurem el mas Vima, per on passa el nostre recorregut de retorn cap a Béixec. Seguim direcció S, i trobarem el mirador SW -taula panoràmica-, amb vistes sobre el Querforadat, i ara anirem completant la volta a cercar el camí del Pla de l’Àliga cap a Estana -podem anar a cercar el mirador SE, deixant-lo com a opcional-.

Béixec
Estana és una talaia perfecta per gaudir de les vistes sobre la serra del Cadí – Imatge: Jordi Pau Caballero

Arribarem al poble, on podem recuperar forces vora la font i gaudir d’unes magnífiques vistes sobre la serra del Cadí i la canal del Cristall. Tornarem a agafar el camí per on hem vingut, fins al Pla de l’Àliga, on abans d’arribar-hi trobarem una pista que surt a mà esquerra, i que davalla, pel Clot de Sant Joan, fins al fons de la vall, on trobarem la pista del camí del Querforadat. L’agafarem cap a la dreta, per a dirigir-nos cap a Bèixec.

Abans d’arribar al mas Vima, a mà esquerra, trobarem una pista que en pocs metres ens acosta al Roure de Vima II, arbre monumental catalogat d’interès local. Mas Vima és coneguda per ser al segle XVI la residència del baró de Toloriu, Joan Grau i Ribó, i la seva esposa Xipaguazin Moctezuma, princesa de l’Imperi Asteca.

Béixec
El Mas Vima compta amb una història peculiar, a cavall entre la realitat i la llegenda – Imatge: Jordi Pau Caballero

L’itinerari Béixec – Estana – Béixec, és una de les sortides que ha realitzat el programa Cerdanya Senderisme de Salut. Les activitats, organitzades per Guies del Pirineu, han comptat amb el patrocini dels ajuntaments de Puigcerdà, Alp i Llívia, comptant amb la col.laboració de Cerdanya Salut, La Molina Grup FGC, Nordic Walking Pirineus i Catalunya Modern Nordic Walking Academy.

Jordi Pau Caballero i Oller, guia de muntanya i promotor de la salut a través de l’activitat física.

Si t’ha agradat llegir la ruta Béixec – Estana – Béixec, també et pot interessar la ruta que et proposem a continuació, PUIGLLANÇADA (2.408 m).