Pànxing Cerdanya

Ruta a la Vall de Pi

Cerdanya
Roca foradada
La Vall de Pi és un dels indrets més refrescants de la Vall de la Cerdanya, situat a la zona de l’obaga, dins dels límits del Parc Natural del Cadí - Moixeró, és una de les valls amb un interès geològic particular gràcies a l’emblemàtica Roca Foradada. Avui us volem proposar un itinerari circular per fer aquest estiu, el qual ens portarà a un dels ponts naturals que amb el pas del temps ha erosionat fins a crear un forat d’uns 20 metres d’alçada per a 8 metres d’amplada.

Sortirem de la població de Nèfol (1.250 m) una petita població amb unes bones vistes que pertany al municipi de Bellver de Cerdanya, d’allà agafarem un petit sender que a poc a poc va baixant i s’endinsa a un bosc poblat amb arbres de ribera el qual ens aproximarà a la Font dels Cavallers (1.180 m), una font que està tocant el torrent de Pi i en la qual ens podrem refrescar per agafar forces, ja que l’itinerari tot just acaba de començar com qui diu…

Un cop travessem el torrent de Pi agafarem la pista de terra que ens conduirà fins al punt àlgid de la nostra sortida, la roca foradada de la Vall de Pi, això si abans ens esperarà encara un reguitzell de punts d’interès molt engrescadors.

Font de l’Escudella – Roger Escarré

Continuarem resseguint el torrent de Pi, pista amunt a pocs metres i a mà dreta trobarem la ja abandonada pedrera de Pi, a mesura que continuem guanyant desnivell positiu caminant per la pista ens trobarem una Font amb un nom molt peculiar… La Font de l’Escudella (1.285 m.), la qual si prestem atenció al seu rajolí d’aigua, podrem arribar a fer-nos una idea del perquè de l’adjudicació del seu nom… Ens refrescarem i continuarem camí cap amunt.

Continuarem pista amunt envoltats de boscos de pi roig, avets i de roques calcàries fins a trobar un pont de fusta, el travessarem i ens portarà per un sender just a l’altra zona del torrent, aquest ens farà avançar per una zona boscosa la qual ens aproximarà a una petita barraca amb una zona habilitada la qual en cas de mal temps ens seria una solució per aixoplugar-se.  A continuació i a molt pocs metres ens trobarem un altre pont de fusta de característiques molt similars al primer, el qual ens portarà a trobar dos punts d’interès  remarcables: El primer la Barraca de pastor de L’agre, una barraca antiga de pastor feta de pedra seca que ha aguantat al pas del temps i a les inclemències meteorològiques i l’altra l’àrea de recreació de l’agre (1.350 m.), la qual trobarem taules de fusta, i una altra font per a refrescar-nos si encara no ho estàvem prou…

A mesura que continuarem el nostre recorregut ens endinsarem cada cop més als boscos frondosos d’avets de més de 20 metres d’altitud que ens fan sentir realment insignificants al costat d’ells.

Mentre que anem avançant pel bosc i guanyant desnivell a algunes zones podrem veure la majestuosa Roca Foradada que ens espera per ser contemplada i ja de pas fotografiada…  Això si, aneu amb compte de no passar-la als típics amics familiars que a última hora no han vingut perquè se’ls ha enganxat els llençols, ja que podria ser fatídic per a ells…

Més amunt i a punt d’arribar a la Roca Foradada, passarem per un dels indrets emblemàtics de la Vall de Pi, com és el Corral de la Por, un corral on expliquen les llegendes que els ramats que duien a terme la transhumància protegien a les seves cries dels llops, quan aquests  baixaven famèlics a atacar-les. No patiu, els llops van desaparèixer de la zona a la dècada dels 50 del segle passat … Així que podeu continuar la ruta sense patir.

Farem els últims metres de pujada fins a arribar a un prat on podrem esmorzar i contemplant la Roca Foradada, allà agafarem forces i deixarem la pista forestal seguint  un  corriol estret que ens farà passar just per sota de la Roca. Un cop allà tindrem la possibilitat de poder aproximar-nos a i entrar a dalt del Pont Natural i sentir la immensitat del pas del temps parlant en termes geològics, el sender que puja a la Roca Foradada (1.710 m.), té un desnivell important i està un pèl embrossat en determinades èpoques de l’any. Per la gent que no vulgui fer l’aventurer ens conformarem en apreciar la Roca des del corriol.

Continuarem caminant pel sender envoltat de pins i tarteres fins a arribar al coll de  la Creu del Barret (1671 m.), d’allà continuarem resseguint el corriol i ja començarem a obtenir vistes alternatives de la Vall de Pi, vistes de pics com la Tosa o les Penyes Altes.  Continuarem fins a arribar al Coll de Jovell  (1.589 m.) Allà continuem per  un tram de pista la qual ens portarà a dalt del bac de Nèfol (1.578 m) on haurem d’estar atents i no despistar-nos per no baixar pel dret agafant un sender a mà dreta que queda una mica amagat i que té  un pendent considerable, aquest ens farà baixar ràpidament el desnivell guanyat amb anterioritat a la ruta. Al final de la baixada arribarem a una zona on veurem la població de Nèfol bastant pròxima, una bassa d’aigua i camps de ramaders, nosaltres haurem d’agafar un camí que està just al costat d’aquests camps i que just al costat hi ha uns murs de pedra seca, aquest ens portarà directament altre cop a la població de Nèfol, ús donareu compte ràpid, ja que passarem d’haver caminat els darrers 12 quilòmetres en un terreny irregular a què ja estareu trepitjant asfalt.

Un cop arribats farem uns estiraments i una tornada a la calma per així tancar una ruta circular per a una de les Valls amb més encant i més refrescants de la Comarca com és la Vall de Pi.

vall de pi
Roca Foradada – Roger Escarré

Fitxa tècnica Ruta a la Vall de Pi

Sortida i arribadaNèfol (1.250 m)
DificultatModerada
Longitud de l’itinerari12 quilòmetres
Desnivell de l’itinerari600 +
Temps del recorregut4h30
Punt més altRoca Foradada (1.710 m)
Una època per fer-loDurant tot l’any

La descoberta a la Vall de Pi és una de les sortides dins del programa d’estiu de Penyes Altes Outdoor Services. Per més informació: 616 776 305

Roger Escarré Castillo

Graduat en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport

Tècnic en Conducció d’Activitats Fisicoesportives en el Medi Natural

Si t’ha agradat llegir la Ruta a la Vall de Pi , també pots trobar interessant l‘Ascensió al Pic de Moixeró.