Pànxing Cerdanya

Ascensió al Refugi Cortal d’en Vidal

Cerdanya
Refugi
A la cara nord del parc natural Cadí Moixeró hi trobem nombroses rutes dins dels extensos boscos de coníferes que tenen un magnetisme singular per als amants de la naturalesa. Aquest és el cas de la ruta que us proposem avui, un agradable itinerari circular per dur a terme durant aquests mesos on les altes temperatures comencen a guanyar protagonisme, el qual ens portarà a conèixer les diferents fonts d’aigua de la zona de l’obaga i el refugi Cortal d’en Vidal i que ens oferirà unes vistes magnífiques sobre la comarca.

Iniciarem l’itinerari des de l’aparcament del cementiri d’Urús (1.340 m) deixant l’asfalt per agafar una pista de terra que, a poc a poc, va descendint i que ens deixa veure les restes de l’ara despoblat nucli de Canals.

Tot seguit, creuarem el torrent de la Fou on trobarem que la pista comença a pujar progressivament i a pocs metres a mà esquerra, trobarem un corriol marcat amb una fusta de color groc. Aquest color, en tot moment, ens indicarà la ruta de les fonts d’Urús, el qual ens estalviarà pujar per la pista forestal i ens permetrà endinsar-nos per un sender d’allò més entretingut enmig d’un bosc de coníferes.

Un cop continuem avançant pel bosc, agafarem un tram de forta pujada que ens conduirà cap a una esplanada on està situat el refugi de la Pleta dels Ordiassos (1.452 m) i al seu costat la Font dels Ordiassos, un antic abeurador de ferro on a través d’un tub hi cau un raig d’aigua. La zona ens ofereix unes magnífiques vistes del Puigpedrós, sempre que la meteorologia ho permeti.

Un cop deixem el refugi, ens tornem a trobar amb la pista forestal, la qual fa una bifurcació. Nosaltres agafem la que s’endinsa direcció sud-oest i la resseguim durant uns 400 metres en els quals ens tornarem a trobar un cartell amb un punt groc. A partir d’aquí, ens fa agafar un petit corriol a mà esquerra pel qual avançarem i on continuarem envoltats de pins. De tant en tant, trobarem alguna majestuosa tartera que, amb el pas del temps, s’ha anat desprenent de la muntanya.

Continuant pel corriol, descobrirem la font del torrent de les Canaletes (1.583 m) la qual, com ens indica el seu nom, la trobarem acompanyada d’un torrent d’aigua que no mostra dificultat per creuar-lo. Un cop passada la font, el corriol guanya desnivell positiu fins a deixar-nos altre cop a la pista forestal. Aquesta ens mostra els últims metres fins a arribar a una esplanada pelada, on enmig, ens hi espera el refugi Cortal d’en Vidal (1.654 m) i la seva font, a uns metres de distància. Aquest és un refugi no guardat, de forma circular, que ofereix unes vistes de la comarca excepcionals. És un bon moment per fer un mos amb tranquil·litat i recuperar forces.

Un cop plens d’energia, tornarem a desfer el camí i baixarem per la pista forestal. Aquest cop deixarem el corriol per on hem pujat i seguirem pista avall fins al cap d’uns 3 quilometres, on trobarem una bifurcació de la pista a mà dreta on hi ha una cadena que prohibeix l’accés als vehicles motoritzats. Nosaltres agafarem aquesta pista que ens portarà a una esplanada idíl·lica on veiem el torrent de font Llebrera i la font Llebrera (1.537 m). Si volem anar a refrescar-nos, des de fa un parell d’anys hi ha una palanca de fusta que permet creuar el torrent sense la necessitat de mullar-se les botes.

Pels que sou una mica curiosos/es, si pugeu uns metres pel costat del torrent, podreu apreciar diferents sortides d’aigua on aquesta va eixint de dins de la muntanya.

Darrere la font segueix un corriol el qual ens conduirà per dins del bosc, passant per un tram una mica més exigent (la pujada d’en tomba) on tornarem a guanyar desnivell positiu i tindrem unes vistes meravelloses i molt properes del popular Coll de Jou i el Puig Sequer.

Continuarem avançant pel corriol fins a arribar al Collet de Jovell (1.515 m), una zona més oberta on tornem a sortir del bosc. En aquest collet hi trobem dues abeuradores pel bestiar, de les quals una hi surt un raig d’aigua amb molt poca força.

A partir d’ara, agafem una pista forestal, la qual va baixant progressivament fins a tornar-nos al punt d’inici. Aquesta ens ofereix unes vistes immillorables de la població d’Urús. Un cop a baix i davant de l’aparcament del cementiri, tenim l’oportunitat de fer un últim esforç, agafant un corriol al costat de l’asfalt que ens portarà a visitar l’ermita de Sant Grau del Puig (1.323 m), una petita ermita reformada situada en un punt estratègic que ofereix unes vistes magnífiques del pic del Moixeró. Darrere l’ermita hi descobrim la font de Sant Grau del Puig, per acabar de fer l’última refrescada abans d’acabar l’itinerari. Fem els últims metres que ens separen de l’ermita a l’aparcament del cementiri i ja haurem completat una fantàstica jornada de senderisme. Ara tocarà fer uns quants estiraments per compensar el treball de la musculatura implicada i a hidratar-se. Bé, després de passar per tantes fonts, potser ni caldrà…

Fitxa tècnica:

Sortida i arribada:Cementiri d’Urús (1.340m)
Dificultat:Moderada
Longitud de l’itinerari:12,5 km
Desnivell:+480
Temps aproximat:4h30
Punt més alt:Refugi Cortal d’en Vidal (1.654m)
Una època per fer-la:Durant tot l’any

Roger Escarré Castillo

Graduat en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport

Tècnic en Conducció d’Activitats Fisicoesportives en el Medi Natural

Si t’ha agradat llegir l’excursió a D’Estamariu a Bescaran, també pots trobar interessant l’excursió a La Vall de la Vinyola.